Page 76 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 76
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja
– Transpozicija pesmi po posluhu.
Zanimanje učenca se ohranja z osmišljenim in zanimivim vadenjem.
Pri tem ne smemo pozabiti, da je učencu domače konkretno mišljenje.
Vsaka naloga mora biti jasna glede zvoka, tempa, ritma in odgovarjajočih
gibov, tehnična sredstva pa ustrezati muzikalnim predstavam. Ko se uče-
nec nauči, kako rešiti tehnične in muzikalne kompleksnosti, je motiviran
za vadenje (Robert, 2004). Problem mora biti torej na učni uri obdelan na
načine, na kakršne naj učenec vadi doma. »Ne moremo pričakovati, da bi
učenci naredili doma nekaj, kar niso uspešno opravili na učni uri.« (Pierce,
2014, str. 60) Priznana klavirska pedagoginja, Frances Clark, je na svojih
predavanjih pogosto ponavljala: »Poučevanje ni govorjenje; poučevanje je
ustvarjanje okoliščin, v katerih učenci izkušajo, kar želiš, da se naučijo.«
(Baker-Jordan, 2004, str. 119)
Načrt vadenja, najbolje za vsak posamezen dan, je potrebno natančno
zapisati v učenčevo beležko ali zvezek. Učenec lahko sam zapisuje svoje ci-
lje in namene (kaj si želi doseči/izboljšati in v kolikšnem času), strategije
vadenja (na kakšen način bo cilje dosegel) ter vrednotenje svoje uspešnosti
(kako dobro mu je ali ni zastavljeno uspelo) ali pa jih v pogovoru z učencem
zapiše učitelj. Dosežene majhne cilje je potrebno sproti ovrednotiti tudi pi-
sno (npr. s kljukico ob doseženem cilju); to da učencu občutek kontinuira-
nega napredka, kljub temu da določena skladba zahteva še veliko vložene-
ga dela.
Nekaj strategij vadenja za začetno učenje klavirja (povzeto, prirejeno
in dopolnjeno po Jacobson, 2006):
– Samostojno najti tone pesmice po posluhu in jo zaigrati na drugih
tonih – transpozicija.
– Pesmici po posluhu dodati preprosto spremljavo (npr. bordunsko
kvinto) in igrati z obema rokama skupaj.
– Hoditi/ploskati/trkati/taktirati ob glasbi na posnetku.
– S prstom kazati na note ob hkratnem štetju na glas.
– Trkati ritem z vsako roko posebej ob hkratnem štetju na glas.
– Trkati ritem z obema rokama ob hkratnem govorjenju »leva«,
»desna« ali »skupaj« glede na to, s katero roko je treba igrati.
– S prstom kazati note in brati notna imena.
– »Igrati« na pokrov klavirja ob hkratnem govorjenju števil prstov.
– Igrati z vsako roko posebej, zgolj z dotikom tipk; nemo po površi-
ni tipk.
74
– Transpozicija pesmi po posluhu.
Zanimanje učenca se ohranja z osmišljenim in zanimivim vadenjem.
Pri tem ne smemo pozabiti, da je učencu domače konkretno mišljenje.
Vsaka naloga mora biti jasna glede zvoka, tempa, ritma in odgovarjajočih
gibov, tehnična sredstva pa ustrezati muzikalnim predstavam. Ko se uče-
nec nauči, kako rešiti tehnične in muzikalne kompleksnosti, je motiviran
za vadenje (Robert, 2004). Problem mora biti torej na učni uri obdelan na
načine, na kakršne naj učenec vadi doma. »Ne moremo pričakovati, da bi
učenci naredili doma nekaj, kar niso uspešno opravili na učni uri.« (Pierce,
2014, str. 60) Priznana klavirska pedagoginja, Frances Clark, je na svojih
predavanjih pogosto ponavljala: »Poučevanje ni govorjenje; poučevanje je
ustvarjanje okoliščin, v katerih učenci izkušajo, kar želiš, da se naučijo.«
(Baker-Jordan, 2004, str. 119)
Načrt vadenja, najbolje za vsak posamezen dan, je potrebno natančno
zapisati v učenčevo beležko ali zvezek. Učenec lahko sam zapisuje svoje ci-
lje in namene (kaj si želi doseči/izboljšati in v kolikšnem času), strategije
vadenja (na kakšen način bo cilje dosegel) ter vrednotenje svoje uspešnosti
(kako dobro mu je ali ni zastavljeno uspelo) ali pa jih v pogovoru z učencem
zapiše učitelj. Dosežene majhne cilje je potrebno sproti ovrednotiti tudi pi-
sno (npr. s kljukico ob doseženem cilju); to da učencu občutek kontinuira-
nega napredka, kljub temu da določena skladba zahteva še veliko vložene-
ga dela.
Nekaj strategij vadenja za začetno učenje klavirja (povzeto, prirejeno
in dopolnjeno po Jacobson, 2006):
– Samostojno najti tone pesmice po posluhu in jo zaigrati na drugih
tonih – transpozicija.
– Pesmici po posluhu dodati preprosto spremljavo (npr. bordunsko
kvinto) in igrati z obema rokama skupaj.
– Hoditi/ploskati/trkati/taktirati ob glasbi na posnetku.
– S prstom kazati na note ob hkratnem štetju na glas.
– Trkati ritem z vsako roko posebej ob hkratnem štetju na glas.
– Trkati ritem z obema rokama ob hkratnem govorjenju »leva«,
»desna« ali »skupaj« glede na to, s katero roko je treba igrati.
– S prstom kazati note in brati notna imena.
– »Igrati« na pokrov klavirja ob hkratnem govorjenju števil prstov.
– Igrati z vsako roko posebej, zgolj z dotikom tipk; nemo po površi-
ni tipk.
74