Page 94 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 94
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja

– Si dovolj raziskoval/-a, odkrival/-a raznolike možnosti?
– Bi bilo možno še kaj dodati, izboljšati, obogatiti? Kako?
– Kaj je zate trenutno še pomembno?
– Te zanima, kako sem slišal jaz?

Ta in podobna vprašanja učence veliko učinkoviteje vodijo h kvalite-
tnemu poslušanju lastnega igranja kot zgolj učiteljevi napotki, kako mora
nekaj zveneti. Skoznje je tudi bolj pozoren in dejaven kot pri bolj ali manj
pasivnem sledenju učiteljevim idejam ter navodilom.

5.2 Ritmični koncepti in veščine

Ritmična vitalna vloga v glasbi se odraža na mnoge načine. Ritmični vzorci
so povezani z določenimi plesi, značaji in razpoloženji skladb. Metrum pri-
pomore k izbiri ustreznega tempa. Punktiran ritem daje živost. Pavze omo-
gočajo zračnost, prostor, dih, tišino. Spremembe ustaljenih ritmičnih vzor-
cev nakazujejo spremembe značaja. Za prepričljivo muzikalno igranje se je
pomembno zavedati neštetih raznolikih ritmičnih učinkov. Učenci bodo
igrali muzikalneje, če bodo njihove izbire dinamike, artikulacije in tempa
podpirale ritmične elemente v njihovem repertoarju.

Ritmični koncepti, ki se jih učenci pri pouku klavirja učijo, so: pulz,
notne vrednosti, taktovski načini, ritmični vzorci, pavze, ligature, sinkope,
predtakti, težke in lahke dobe, oznake za tempo ter spremembe tempa idr.

Ob učenju novih skladb je potrebno v sebi slišati in čutiti ritem, rit-
mične vzorce ter jih ponotranjiti. To lahko učenci vadijo na več načinov:

– ob štetju (»prva, druga ...«) ploskajo ritem skladbe ali ga z roka-
ma trkajo po zaprtem pokrovu klavirja; roki menjujejo tako, kot
to zahteva skladba;

– z roko trkajo/taktirajo/ploskajo pulz in ob tem izgovarjajo ali po-
jejo tonska imena v ritmu skladbe;

– z roko trkajo/taktirajo/ploskajo prvo dobo vsakega takta in ob
tem izgovarjajo ali pojejo tonska imena v ritmu skladbe;

– gibajo se ob petju, igranju učitelja ali posnetkih.
– z metronomom.

Štetje notnih vrednosti je seveda potrebno obvladati in glasno štet-
je ob igranju skladbe pripomore k pravilnemu ritmičnemu izvajanju, večji
natančnosti in stabilnosti, vendar pa to ne zagotavlja naravnega, notranje-

92
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99