Page 102 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 102
ja Čotar Konrad in Maja Lebeničnik

Preglednica 3 Opisne statistike dimenzij izgorelosti in samoučinkovitosti

Dimenzija N Min Max M s As s Spl s KS

Izgorelost ()  , , , , , , , , ,***
()  , , , , –, , , , ,**
Samoučin- ()  , , , , , , , , ,***
kovitost ()  , , , , , , –, , ,***
()  , , , , , , –, , ,***
()  , , , , , , –, , ,***

Opombe Naslovi vrstic: (1) čustvena izčrpanost, (2) osebna izpolnjenost, (3) depersonaliza-
cija, (4) instrumentalna, (5) uravnavanje vedenja, (6) motivacija. N – numerus; M – aritmetična
sredina; s – standardna deviacija, Min/max – najnižja in najvišja vrednost; As – asimetričnost; Spl
– sploščenost; KS – Kolmogorov-Smirnov koeficient; ** koeficient KS je statistično pomemben
na nivoju p < 0.01; *** koeficient KS je statistično pomemben na nivoju p < 0.001.

populaciji pedagoških delavcev ni povsem nepričakovana, saj nekateri razi-
skovalci opozarjajo, da učitelji postavke na tej lestvici zaznavajo kot manj pri-
merne ter se zato skušajo izogniti odgovarjanju ali podajajo bolj socialno za-
želene odgovore in so rezultati zato pogosto omejeni (Benita, Butler in Shibaz
2019). V primeru uporabe drugih vprašalnikov so raziskovalci (Benita, Butler
in Shibaz 2019) na lestvici depersonalizacije dobili bolj razpršene rezultate.

Po drugi strani pa analize podatkov kažejo (preglednica 3) na visoko sto-
pnjo samoučinkovitosti na področju instrumentalne učinkovitosti in učin-
kovitega uravnavanja vedenja otrok v skupini; pomočnice izražajo nekoliko
nižjo kompetentnost pri motivaciji otrok za učenje v dejavnostih. To pomeni,
da pomočnice poročajo o tem, da učinkovito znajo in zmorejo otrokom po-
dati alternativne razlage o pojavu, ki ga ne razumejo, da se čutijo kompe-
tentne pri implementaciji alternativnih strategij poučevanja v skupini. Po-
dobno poročajo visoko stopnjo samoučinkovitoti na področju uravnavanja
in usmerjanja vedenja otrok v skupini ali umirjanja otroka, ki je bodisi ne-
miren ali se drugače neustrezno vede. O nekoliko nižji kompetentnosti po-
močnice poročajo na področju spodbujanja otrokove motivacije za delo, pri
čemer se ocenjujejo kot manj sposobne motivirati otroka, ki za sodelovanje
kaže manj interesa, oz. otroka, ki manj zaupa v lastne sposobnosti.

Povezanost posameznih dimenzij izgorelosti in komponent zaznanega
občutka učinkovitosti na delovnem mestu pokaže (glej preglednico 4) po-
membno povezanost med vsemi merjenimi variablami. Ugotavljamo lahko,
da strokovne delavke, ki poročajo o višji stopnji osebne izpolnitve na de-
lovnem mestu, poročajo o višjem občutku učinkovitosti tako na področju
pomoči in izvedbe dejavnosti (instrumentalna komponenta) kot tudi na pod-

102
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107