Page 99 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 99
Izgorelost in samoučinkovitost strokovnih delavk v vrtcu

Preglednica 1 Prikaz temeljnih značilnosti Hubermanovega in S-modela profesionalnega
razvoja učiteljev

Hubermanov model S-model Usmerjenost Ravnanja

Vstop v poklic, faza pre- Preživetje in odkri- Razumevanje te- Togo upošteva na-
živetja in odkrivanja (1 vanje. meljnih pravil in po- vodila: ni občutljiv
do 3 leta delovnih izku- stopkov. na kontekst dogaja-
šenj). nja.

Poklicna stabilizacija in Stabilizacija. Usmerjenost v kon- Od pravil k situaciji:
utrditev tekst. Razvijanje ce- pri odločanju in rav-
(4 do 6 let delovnih iz- lostnega ravnanja. nanju že upošteva
kušenj). dol. situacijo.

Poklicna aktivnost, eks- Poklicna Razvijanje splošnih Od situacije k na-
perimentiranje ali vno- aktivnost/eksperi- principov. črtu: pri odločanju
vična ocenitev lastnega mentiranje ali in ravnanju ga vodi
dela, negotovost (7 do negotovost/revizija. splošni načrt.
18 let delovnih izku-
šenj).

Vedrina, distančni od- Kritična odgovor- Povezovanje izku- Od načrta k intuiciji:
nosi ali konservatizem nost ali sproščenost šenj v enovit scena- pri odločanju in rav-
(19 do 30 let delovnih iz- ali nemoč. rij. nanju ga vodi intui-
kušenj). cija.

Poklicno slovo, ki se Izpreganje – spro- Oblikovanje prede- Akcija in situacija
kaže kot vedrina in ščeno ali zagre- lane in požlahtnjene pomenita enako.
umirjenost ali zagrenje- njeno. intuicije.
nost (31 do 40 let delov-
nih izkušenj).

Opombe Povzeto po Javrh (2007) ter Čotar Konrad in Štemberger (2018).

pri prvi in pomočnic pri drugi starostni skupini otrok. Ob tem nas je zanimalo
tudi, ali obstajajo razlike glede na stopnjo izgorelosti in občutek samoučin-
kovitosti glede na delovno dobo/stopnjo profesionalega razvoja pomočnic
vzgojiteljic predšolskih otrok.

Metodologija

Vzorec

V študiji je sodelovalo 183 pomočnic vzgojitelja predšolskih otrok, od tega 174
(95,1 ) pomočnic in 9 (4,9 ) pomočnikov vzgojiteljev predšolskih otrok, s
povprečno starostjo 29,17 let (v razponu od 20 do 49 let). Vsi obiskujejo študij-
ski program Predšolska vzgoja Pedagoške fakultete Univerze na Primorskem.
Struktura vzorca glede na delovno dobo na področju predšolske vzgoje je
glede na modela profesionalnega razvoja prikazana v preglednici 2. Vklju-
čeni udeleženci pa so bili v šolskem letu 2018/2019 zaposleni kot delavci z

99
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104