Page 196 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 196
ja Riccarda Kiswarday in Maja Rejc

Preglednica 1 Pregled lestvic za zgodnjo detekcijo avtizma, ki so lahko uporaben
pripomoček za opazovanje vzgojitelja v vrtcu

Opazovalni pripomoček (1) (2)

First Year Inventory – FYI (Pregled spretnosti pri 1 letu) 12 Starši/skrbniki
Starši/skrbniki
Symptoms of Autism Before age 2 years – SAB 0–2 (Znaki av- 0–24
tizma pred 2. letom starosti) Starši/skrbniki

Early Screening of Autistic Traits – ESAT (Zgodnja detekcija 0–36 Vzgojitelji oz. stro-
znakov avtizma) kovni delavci vrtca
Starši/skrbniki
Checklist for Early Signs of Developmental Disorders – CESDD 3–36
(Kontrolni seznam zgodnjih znakov razvojnih motenj) Starši

Infant Toddler Checklist – ITC (Vprašalnik za starše dojenčkov 6–24
in malčkov)

Revidirana modificirana ocenjevalna lestvica avtizma pri 16–30
malčkih z razširjenim intervjujem – M-CHAT-R/F

Opombe Naslovi stolpcev: (1) starost otroka v mesecih, (2) opazovalec – oseba, ki izpolni pri-
pomoček.

tekciji avtizma, in izluščiti tista področja otrokovega vedenja, ki lahko kažejo
na zgodnje znake avtizma in jih lahko vzgojitelj v otrokovem avtentičnem
okolju direktno opazuje ter beleži pri svojem pedagoškem delu.

Zastavili smo si naslednja raziskovalna vprašanja:

1. Kateri pripomočki za zgodnjo detekcijo avtizma so lahko v pomoč
vzgojiteljem in staršem, ki otroka spremljajo v vsakodnevnih okolišči-
nah vključevanja v življenjsko okolje?

2. Katera področja opazovanja se v teh pripomočkih pojavljajo v pove-
zavi s prepoznavanjem zgodnjih znakov avtizma in jih vzgojitelj lahko
opazuje ter beleži v okviru svojega običajnega pedagoškega dela?

3. Katera področja opazovanja prevladujejo v pripomočkih za zgodnjo
detekcijo avtizma?

Metodologija

V kvalitativni raziskavi smo uporabili deskriptivno metodo pedagoškega raz-
iskovanja. V prosto dostopni strokovni literaturi smo pregledali, kateri pripo-
močki so namenjeni detekciji avtizma v zgodnjem obdobju (0–3 leta) in lahko
služijo tudi vzgojiteljem v vrtcih. Eden od kriterijev za izbor lestvic je bil tudi,
da so te podprte z raziskavo in opisane v znanstvenem viru. Na podlagi kri-
terijev smo izbrali šest lestvic, ki jih navajamo v preglednici 1.

Na podlagi kriterijev za opredelitev vrste in stopnje primanjkljajev, ovir oz.
motenj otrok s posebnimi potrebami (Vovk-Ornik 2015), Diagnostic and Sta-

196
   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201