Page 25 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 25
Nekateri vidiki raziskovanja zgodnjega
učenja in poučevanja

Tina Štemberger
Univerza na Primorskem
tina.stemberger@pef.upr.si

Področje pedagoške metodologije, ki se ukvarja z raziskovanjem vzgoje in izo-
braževanja, je zaradi specifike področja, ki ga obravnava, zelo široko in ra-
znoliko. V tem kontekstu se zato znotraj pedagoške metodologije pojavljajo
tudi podpodročja, ki se osredotočajo na posamezna področja znotraj vzgoje
in izobraževanja. Eno takih je področje raziskovanja otroštva, zgodnjega uče-
nja in poučevanja, ki se v zadnjih desetletjih, zlasti pod vplivom anglosakson-
ske tradicije, nekoliko odmika od tradicionalne pozitivistične raziskovalne pa-
radigme. V prispevku se zato usmerjamo na specifike raziskovanja zgodnjega
učenja in poučevanja, pri čemer posebej izpostavljamo vprašanje etičnosti ter
naslavljamo različne pristope in načine zbiranja podatkov pri raziskovanju tega
obdobja.
Ključne besede: pedagoško raziskovanje, zgodnje učenje in poučevanje, etika,
tehnike zbiranja podatkov

Uvod
Pogledi na zgodnje otroštvo ter s tem na zgodnje učenje in poučevanje so se
v zadnjih desetletjih občutno spremenili, kar je narekovalo tudi potrebo po
intenzivnejšem raziskovanju tega področja. Objavljene študije so temeljile na
različnih metodoloških okvirih, nastale so tudi pod vplivom različnih družbe-
nih, ekonomskih in političnih potreb. Raziskovanje zgodnjega otroštva se je
razvijalo v različne smeri, pojavljale so se nove paradigme, v zadnjem času pa
je posebno aktualno vprašanje raziskovanja s participacijo otrok (Langston
idr. 2004; Rayna in Leavers 2011; Rutar 2014). V pričujočem prispevku se v kon-
tekstu pedagoškega raziskovanja usmerjamo v etičnost pri raziskovanju zgo-
dnjega otroštva ter v nekatere vidike in posebnosti raziskovanja zgodnjega
otroštva ter prikazujemo možne pristope k raziskovanju in tehniki zbiranja
podatkov. Pri tem posebej izpostavljamo dejstvo, da so možni različni razi-
skovalni pristopi in tehnike zbiranja podatkov ter njihove kombinacije, o če-
mer se raziskovalec odloča na podlagi ciljev, ki jih v raziskavi zasleduje.

Vprašanje etičnosti
V raziskovanju se vse bolj poudarja etični vidik, v otroštvu pa je to vprašanje,
zaradi starosti in ranljivosti (občutljivosti) otrok, še toliko bolj izpostavljeno

Čotar Konrad, S., B. Borota, S. Rutar, K. Drljić in G. Jelovčan, ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje
predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.

https://doi.org/10.26493/978-961-293-134-6.25-43
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30