Page 30 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 30
a Štemberger

raziskave, navkljub mnogim obetajočim prednostim in možnostim, na pod-
ročju vzgoje in izobraževanje pojavljajo zelo redko (Buchbinder idr. 2006).
Med glavne ovire sodita predvsem problematika vstopa v polje pa tudi dej-
stvo, da je z vidika raziskovalcev etnografsko raziskovanje precej zahtevno in
časovno zamudno (npr. eno šolsko leto), poleg tega je potrebna stalna priso-
tnost raziskovalca (Štemberger 2017).

Študija primera
Prve študije primera v raziskavah zgodnjega otroštvu so bile v obliki biogra-
fij otrok in so služile predvsem terapevtskim namenom (Greig in Taylor 1999).
Danes študija primera velja za raziskavo, ki je lahko primerna za raziskovanje
zgodnjega otroštva – lahko se osredotoča na posameznega otroka, skupino
otrok, oddelek otrok ali na celotni vrtec. Na njeni osnovi pridobimo infor-
macije, ki nam omogočajo poglobljeno razumevanje otrok ali konteksta, ki
ga preučujemo. Študije primera lahko vključujejo enega posameznika (eno
skupino, eno institucijo ipd.) – v tem primeru gre za t. i. singularne študije pri-
mera –, lahko pa je vključenih več posameznikov (skupin, institucij ipd), pri
čemer gre za t. i. pluralne študije primera (Mukherji in Albon 2010).

Cilj teh raziskav je lahko opisovanje ali razlaganje. Študije primera so lahko
longitudinalne, torej trajajo dlje časa, ali pa prečne, se torej opravijo v nekem
trenutku (Coolican 2004). P. Mukherji in D. Albon (2010) opredeljujeta tudi in-
trinzično, instrumentalno in že prej omenjeno pluralno študijo primera. Za
intrinzično velja, da se usmerja v poglobljeno razumevanje posameznega
primera – tako se lahko študija primera nanaša na enega otroka, ki ga na-
tančno opazujemo ter se o njem pogovarjamo s starši in pomembnimi dru-
gimi v njegovem življenju; ne gre le za opis otroka in njegovega razvoja, vse
je tudi reflektirano in analizirano. V instrumentalni študiji primera je primer
instrument oz. orodje, ki raziskovalcu pomaga, da razume nek širši pojav.

Študija primera se ne usmerja v dokazovanje nečesa, pač pa v spoznava-
nje pojavov, odkrivanje novosti in novih spoznanj, prav zato je primerna za
raziskovanje polj, ki še niso dobro poznana, saj na nek način odpira vrata na-
daljnjemu raziskovanju.

Akcijska raziskava
Akcijska raziskava je usmerjena v spreminjanje in izboljševanje vzgojno-
izobraževalne prakse, izvajajo jo praktiki, občasno tudi v tesnem sodelova-
nju z raziskovalci (Robson 2006). Predpostavlja tudi sodelovanje različnih
deležnikov. V institucijah, ki izvajajo zgodnje učenje, delujejo in sodelujejo
različni strokovnjaki, ki tvorijo neko socialno skupino in za uvajanje spre-

30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35