Page 335 - Drobnič Janez, Pelc Stanko, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Česnik Katarina, Cotič Nastja, Volmut Tadeja. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje v času covida-19. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 335
Izziv praktičnega učenja študentov ob podpori šolanju na daljavo v času covida-19

o doživljanju drugega (Š15: »Ta situacija je bila nekaj neznanega in negoto-
vega, ne zgolj zame, ampak tudi za ostale.«) in potrebne odzive (Š30: »Ver-
jamem, da smo se kot socialnopedagoška stroka ustrezno odzvali na okoli-
ščine, v katerih smo se znašli.« Š50: »Odzivnost šolstva na krizne situacije je
tukaj ključna.«). O podobnih uvidih študentov socialnega dela v težavnost in
zahtevnost situacije pandemije covida-19 in o tem, s čim se ljudje soočajo,
poroča tudi raziskava Ashley Davis in Rebecce Mirick (2021). Med pomemb-
nejšimi in večkrat izpostavljenimi novimi praksami študentje navajajo nepo-
sredni vstop v domače okolje (Š4: »Pomoč je v času epidemije iz šolskih zidov
prišla v domačo dnevno sobo.« Š52: »[. . .] smo imeli možnost vzpostaviti stik
z družino.«), za kar kot stroka vemo, da je bilo do te izredne situacije vedno
težko najti pot (Š28: »[. . .], kar je sicer v ›normalnem stanju‹ težje dostopno.«),
četudi je delovanje v življenjskem prostoru uporabnika (7), eden temeljnih
konceptov socialne pedagogike (Grunwald in Thiersch 2008).

Le nekaj študentov je izkušnjo doživelo kot negativno in v njej tudi po
zaključnem reflektiranju niso prepoznali pridobitev ter niso spremenili per-
spektive ne tekom procesa in ne po njem. Ti so navedli doživljanje neprijetnih
čustev tudi po že pridobljeni izkušnji. Iz njihovih opisov izhaja izguba načr-
tovanega (4) oziroma da prilagojeno praktično usposabljanje ni bilo ustre-
zen nadomestek načrtovanemu. Ti študentje so nezadovoljstvo izrazili skozi
očitek, da to ni prava praksa, in tudi skozi izražen občutek izkoriščenosti (Š5:
»Zdi se mi, da smo bili nekako izrabljani s strani šol, ki so to potrebovale, jaz
sam pa od tega nisem imel praktično nič.«) in dodatne obveznosti (Š22: »[. . .],
ki v resnici sama po sebi nima nekega smisla.«), celo jeze na fakulteto. V al-
ternativi načrtovanega praktičnega učenja so ti študentje bolj kot kakršne
koli pridobitve prepoznali oziroma jo vezali na prikrajšanost za načrtovano
prakso (Š21: »Počutim se prikrajšan za zelo pomembne izkušnje.«), češ da jim
je bila ta odvzeta (Š26: »Še vedno sem mnenja, da sem bil za ceno te izkušnje
morda oropan neke druge.«) in da se niso naučili ničesar novega, da je bilo
podporno delovanje zanje nekoristno (Š5: »Na žalost sem imel občutek, da je
bila tukaj naša vloga pomoč drugim, kar sicer zadeva socialnega pedagoga,
vendar pa sem si v tem primeru res želel prakso kot nekaj sebi v korist.«) in jim
ni prineslo potrebnih izkušenj (Š22: »[. . .], ki bi jih morali pridobiti.«). Iz poro-
čanja nekaterih izhaja tudi vprašanje razumevanja namena pomoči, medtem
ko drugi razmišljajo prav o tem (Š11: »Neredko v neki izkušnji ne prepoznamo
smisla in koristi, dokler ne naletimo na podobno izkušnjo.«). Analiza v tem
delu pokaže tudi razlike v zmožnosti sprejemanja sprememb, na katere ni-
mamo vpliva, in sprijaznjenja z njimi (Š22: »Sem še vedno mnenja, da nisem
dobil vsega, kar bi moral, če bi se praktično usposabljanje odvijalo tako, kot je

335
   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340