Page 434 - Drobnič Janez, Pelc Stanko, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Česnik Katarina, Cotič Nastja, Volmut Tadeja. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje v času covida-19. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 434
eja Maljevac in Aksinja Kermauner

Pri vsebinskem sklopu, kjer smo obravnavali gibanje s pomočjo videčega
vodiča, bele palice, psa vodnika in elektronskih pomagal, smo najprej s po-
močjo predavanj in videoposnetkov predstavili osnovne značilnosti vsake od
štirih metod gibanja, nato pa so morali študentje demonstrirati uporabo vi-
dečega vodiča z osebo in v okolju, ki so si ga sami izbrali. Pri tem so name-
sto sošolca (s katerim bi izvajali vaje v običajni situaciji) potrebovali drugo
osebo v vlogi slepe osebe in v vlogi vodečega vodiča, ko sta se vlogi zame-
njali. Vsi študentje so si zagotovili osebo, ki jim je pomagala pri izvajanju vaj,
vendar je pomanjkanje neposrednega stika z izvajalcem predmeta, ki pozna
pravilne tehnike orientacije in mobilnosti, botrovalo temu, da se je znanje na
tem področju usvajalo počasneje kot v običajni situaciji dela v živo.

Prišli smo do sklepa, da je ravno področje orientacije in mobilnosti tisto po-
dročje, ki ga je med študijem na daljavo najtežje nadomestiti z ustreznimi na-
domestnimi vsebinami oziroma je možno določene vsebine obdelati samo
teoretično, predvsem zaradi manjkajočih tehničnih pripomočkov za njihovo
učenje (npr. različne vrste belih palic).

Inovativno učenje brajice in brajevega zapisa brez uporabe brajevega
stroja, z uporabo aplikacije za pretvorbo v brajico
Učenje brajice v živo poteka s pomočjo brajevih strojev in predlog z grafič-
nim zapisom brajeve abecede (Komisija za slovensko brajico 2016). Najprej se
študentom pojasni zgodovino nastanka brajice in zakonitosti te pisave, nato
pa s pomočjo grafične brajeve abecede oziroma z zaporedjem pik posame-
zne brajeve črke samostojno pišejo na brajeve stroje, ki odtiskujejo brajeve
pike na trši papir pozitivno. To pomeni, da so pike izbočene, saj tipka stroja
pike potisne navzgor.

Preko videokonferenčnega sistema Zoom nismo imeli te možnosti, zato
smo študentom po predstavitvi teoretičnega dela o nastanku brajice in njeni
strukturi posredovali navodila, naj večkrat prepognejo aluminijasto folijo za
gospodinjstvo, ki so si jo predhodno pripravili. Posredovali smo jim tabelo
z brajevo abecedo, obrnjeno zrcalno. Navodila so bila, da naj začno pisati z
desne proti levi in s pomočjo svinčnika s topo konico vtiskujejo črke v folijo,
nato pa zapis obrnejo (slika 3). Navadno so zapisovali svoja imena in priimke.
Na sliki 3 vidimo napis »maja« – manjka znak za veliko začetnico.

Študentje so imeli težave s sledenjem enake višine vrstice, z znakom za
veliko začetnico, predvsem pa s pravilnim razmikom med brajevimi celicami,
vendar so v osnovi usvojili načelo pisanja brajice in sistem abecede.

V Sloveniji je dostopnost tiskanih gradiv v brajici še vedno majhna. Pov-
prečna vrtčevska ali šolska knjižnica, kjer je zaposlena glavnina izrednih štu-

434
   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438   439