Page 153 - Kroflič, R., S. Rutar in B. Borota, ur. 2022. Umetnost v vzgoji v vrtcih in šolah: projekt SKUM. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 153
Umetnik in umetniška izkušnja

podokvir in jih predstavili kot končne slike, na dve od narejenih platen smo
dodali še transparentni sloj tkanine, skozi katero proseva in se v ozadju vidi
skupaj ustvarjena podoba (gl. razdelek Soustvarjalni proces).

Skupine so sočasno dobile manjša platna z namenom prenašanja izkuš-
nje v manjši likovni prostor, kjer smo prvič želeli preveriti, koliko svobode so
ponotranjili in ali jim je sedaj lažje ustvarjati z barvami tudi v okolju, kjer je
treba paziti. Drugič, želeli smo, da začutijo moč barve tudi na manjših površi-
nah. Tretjič, zanimalo nas je, koliko so ponotranjili načelo plastenja/gradnje
slike. Nekateri so bili bolj, drugi manj dovzetni. So pa suvereno upodabljali
motive, ki so se jim zdeli prijetni. Nekateri so ostajali pri motivih pravljice,
drugi pri motivih, ki so jih opazovali v letnem času, ko so se naša srečanja
zaključevala.

Nekateri so osvojili pomen plastenja in so najprej ustvarili plast, ki je pre-
krila belino platna, drugi so platno uporabili kot osnovni list papirja pri risbi
in takoj prešli na motive (slika 4 v prilogi na str. 216).

Velikokrat se zgodi, da se to načelo ohrani še v odraslosti, kot nekakšen
strah pred zapolnitvijo površine in mešanjem barv in/ali pred nevztrajnostjo
oziroma soočenjem s procesom, ki zahteva več časa in potrpljenja pri sušenju
pred nadaljevanjem dela.

Pri celotnem procesu dela je opaziti, da smo se ob umetniški ravni ukvar-
jali tudi s pedagoško in psihološko ravnjo. Zelo pomembno je bilo, da smo
otroke in vzgojiteljice začutili v celotnem postopku ustvarjanja, soustvarja-
nja in razstavljanja. Ta moment je bil iz umetniške pozicije nujen, če smo že-
leli na podlagi ustvarjenega sodelovati oziroma soustvarjati, saj smo na tak
način bolje spoznali skupino in posamezne otroke, obenem pa tudi energijo
vzgojiteljice.

Če delo in način izvedbe opazujemo s pedagoškega vidika, moramo pou-
dariti, da smo si zelo prizadevali doseči zanesljivost med izvajalci, kjer vsak
posameznik, vključen v proces, nosi del soodgovornosti v timskem duhu.
Soodgovornost je bistvenega pomena za primerno delovanje in odzivanje
družbe.

Soustvarjanje in multiplo avtorstvo
V umetniškem svetu se ob pojmu soustvarjanje pojavlja pojem multiplo av-
torstvo (nem. multiple Autorenschaft), ki ga je na Dunaju razvijal umetniški
par sester Hochenbuchler. Za njiju je značilno, da se v njunem delu preple-
tata etika in estetika. V kolikor na etiko gledamo kot na moralnost in razpra-
vljamo, kako naj človek deluje v družbi, kako naj umetnik deluje v družbi, nam
sestri Hochenbuchler ponujata odgovor s svojim delovanjem. Kljub temu da

153
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158