Page 97 - Kroflič, R., S. Rutar in B. Borota, ur. 2022. Umetnost v vzgoji v vrtcih in šolah: projekt SKUM. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 97
Spodbujanje narativnosti v vzgoji
in izobraževanju

Petra Štirn Janota
Zavod Petida
petra.stirn@gmail.com

Darja Štirn
Zavod Petida
darja.stin@gmail.com

V prispevku predstavljamo pomen spodbujanja narativne vednosti, ki vklju-
čuje zmožnost oblikovanja zgodb in pripovedovanja, kritično vstopanje v
družbeno realnost ter krepitev aktivnega poslušanja in učenja od drugega.
Naracija je opredeljena kot prvoosebna izkušnja, ki podpira načela poetsko-
sti učenja in poučevanja. Kvalitativna analiza zbranih primerov projektnih ak-
tivnosti, ki so potekale po VIZ s ciljem spodbujanja narativne vednosti preko
umetnosti, kaže, da so otroci in mladostniki s povedanimi ali upodobljenimi
zgodbami izražali večjo občutljivost pri opazovanju odnosov, družbenih in na-
ravoslovnih pojavov in celostnejše razumevanje obravnavanih učnih vsebin ter
da so lažje izražali svoja opazovanja sveta in odnosov. Analiza zbranih spro-
tnih in končnih evalvacij ter refleksij vzgojiteljev/učiteljev in umetnikov pa je
pokazala, da jim tovrsten način dela in dokumentiranja omogoča bolj poglo-
bljen pogled v procese učenje in delovanja, subtilnejše zaznavanje otroko-
vih/mladostnikovih potreb in interesov ter več možnosti za samospraševanje
in prespraševanje z drugimi – o svoji vlogi v pedagoškem procesu, o izzivih in
priložnostih, ki jih ponujajo otrokom/mladostnikom, o osmišljanju obravnava-
nih vsebin in o iskanju različnih didaktičnih oblik za delo z otroki ter mlado-
stniki.
Ključne besede: zgodba, narativna vednost, prvoosebna izkušnja, poetskost
učenja, umetnost, dokumentacija, refleksija, projekt SKUM

Uvod

Zgodba o sovi, zgodba o meni, tebi . . .

Sova kroži nad mojim krajem. Med letom se utrudi in seda na dre-
vesa, električne drogove, strehe hiš. Vsak dan opravi isto pot. Iz svojega
gnezda v gozdu najprej zaokroži nad vasjo, tam sede na najvišje drevo
in opazuje, kaj vidi . . . Opazi, da je mesto prazno, da so ulice mirne,
opazi, da je sama, celo osamljena, opazi, da pogreša druge, da jo je strah
– samo ždeti in leteti v prazno in da jo je strah, kako bo . . .

Kroflič, R., S. Rutar in B. Borota, ur. 2022. Umetnost v vzgoji v vrtcih
in šolah: projekt SKUM. Koper: Založba Univerze na Primorskem.

https://doi.org/10.26493/978-961-293-172-8.97-117
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102