Page 103 - Več kot moda: onkraj oblačilnih, telesnih, spolnih, odnosnih in komunikacijskih ortodokcij.
P. 103
Ko raztrgane hlače niso več raztrgane, ampak modne
fenomen in imela izjemen uspeh na svetovni ravni.⁴⁹ Dejstvo je tudi, da je
imela ameriška skupina Nirvana kljub relativno kratkem obdobju svojega
delovanja (1987–1994) temeljit vpliv na razvoj glasbene scene, bila je ena
izmed ključnih skupin zgodnjih devetdesetih let 20. stoletja.
Če se povrnemo na samo majico: kakšne motivacije so izza tovrstne pro-
dukcije izdelka? Ali smo tovrstno vprašanje zastavili kot tipični predstav-
niki prepričanja, da mora biti izza znaka določena »vsebina«? Ali domne-
vamo, da bi tako majico – znak nosila zgolj določena specifična oseba s spe-
cifično »vsebino« (= z določenim nizom vrednot, življenskostilnih orienta-
cij)? Avtor pričujočega besedila priznava, da se je ob ponudbi teh majic v
trgovini s potrošno/hitro modo nemalo začudil. Kot vemo, odziv vselej več
pove o prejemniku kot o pošiljatelju. Zakaj začudenost in presenečenje?
Življenjska filozofija in izgled Kurta Cobaina po nam dostopnih informaci-
jah nista ravno primer potrošniške filozofije, potrošništvo in hitro spremi-
njanje trendov pa je po drugi strani »naravno stanje« oz. temeljni poslovni
model korporacije oz. blagovne znamke h & m. Kako se v majici prepozna
povprečni nakupovalec, ki se sprehaja po trgovini? Kdo se prepozna, koga
majica »nagovori«?
Če upoštevamo značilnosti sodobnega modnega tržišča, torej nestalnost
in kratkoživost artikla, lovljenje vse kratkotrajnejših, torej situacijskih,
vremenskih ali kulturnih trendov, potem nemara lahko prepoznamo tudi
specifičen motiv za kreiranje takih majic v prodajalni s hitro modo.⁵⁰ Na
⁴⁹ Sedemindvajsetega februarja 1994 je skupina Nirvana, ki je igrala alternativni rock in grun-
ge, izvedla koncert v ljubljanski dvorani Hala Tivoli. Ob 20-letnici koncerta so na mmc rt v
s l o zapisali tudi naslednje (Klun, 2014): »Kurt Cobain je po ljubljanskem koncertu zmogel
le še enega, ki se je zgodil 1. marca 1994 v Münchnu. V Rimu ni prišel do odra, saj ga je 4.
marca žena Courtney Love v njuni hotelski sobi našla nezavestnega. Preostanek turneje je
bil odpovedan, Cobaina so poslali na zdravljenje, a je iz rehabilitacijske ustanove zbežal in
se kmalu vkrcal na letalo za Seattle. 8. aprila so ga našli mrtvega na njegovem tamkajšnjem
domu, kjer naj bi si življenje – po ugotovitvah na obdukciji – vzel že tri dni prej.« Orga-
nizator koncerta Igor Vidmar je ob tem izpostavil naslednje (Klun 2014): »Kot glasbenik in
tekstopisec je bil nedvomno izjemen, prodoren in zelo pomemben posebej za ameriški rock;
pravzaprav je punkrock kot radikalna glasba šele z Nirvano postal množičen vseameriško
priznan fenomen«, o samem koncertu pa pripomne naslednje: »To je bil po Laibachu ’87 prvi
Ropotov koncert v veliki dvorani Tivoli in dotlej največja svetovna zvezda v naši organiza-
ciji. In seveda so bili tudi glasbeno Nirvana tedaj najbolj aktualni, tako rekoč na vrhuncu.
Koncert je bil dokaj hitro razprodan, občinstvo je prišlo iz Hrvaške, Italije, Avstrije . . .«
⁵⁰ Majice so bile v posebni ponudbi oz. na posebnih obešalnikih s ponudbo: več artiklov kupiš,
večji je popust. Bilo je konec poletja in ostalo je veliko teh majic. Lahko le ugibamo, ali se je
korporacija pri lansiranju majice z ikono grunge glasbe nekoliko uštela. Lahko bi se odločili
tudi za kakšno »varnejšo« potiskavo majice. V letu 2019 je bil namreč medijsko dobro po-
103
fenomen in imela izjemen uspeh na svetovni ravni.⁴⁹ Dejstvo je tudi, da je
imela ameriška skupina Nirvana kljub relativno kratkem obdobju svojega
delovanja (1987–1994) temeljit vpliv na razvoj glasbene scene, bila je ena
izmed ključnih skupin zgodnjih devetdesetih let 20. stoletja.
Če se povrnemo na samo majico: kakšne motivacije so izza tovrstne pro-
dukcije izdelka? Ali smo tovrstno vprašanje zastavili kot tipični predstav-
niki prepričanja, da mora biti izza znaka določena »vsebina«? Ali domne-
vamo, da bi tako majico – znak nosila zgolj določena specifična oseba s spe-
cifično »vsebino« (= z določenim nizom vrednot, življenskostilnih orienta-
cij)? Avtor pričujočega besedila priznava, da se je ob ponudbi teh majic v
trgovini s potrošno/hitro modo nemalo začudil. Kot vemo, odziv vselej več
pove o prejemniku kot o pošiljatelju. Zakaj začudenost in presenečenje?
Življenjska filozofija in izgled Kurta Cobaina po nam dostopnih informaci-
jah nista ravno primer potrošniške filozofije, potrošništvo in hitro spremi-
njanje trendov pa je po drugi strani »naravno stanje« oz. temeljni poslovni
model korporacije oz. blagovne znamke h & m. Kako se v majici prepozna
povprečni nakupovalec, ki se sprehaja po trgovini? Kdo se prepozna, koga
majica »nagovori«?
Če upoštevamo značilnosti sodobnega modnega tržišča, torej nestalnost
in kratkoživost artikla, lovljenje vse kratkotrajnejših, torej situacijskih,
vremenskih ali kulturnih trendov, potem nemara lahko prepoznamo tudi
specifičen motiv za kreiranje takih majic v prodajalni s hitro modo.⁵⁰ Na
⁴⁹ Sedemindvajsetega februarja 1994 je skupina Nirvana, ki je igrala alternativni rock in grun-
ge, izvedla koncert v ljubljanski dvorani Hala Tivoli. Ob 20-letnici koncerta so na mmc rt v
s l o zapisali tudi naslednje (Klun, 2014): »Kurt Cobain je po ljubljanskem koncertu zmogel
le še enega, ki se je zgodil 1. marca 1994 v Münchnu. V Rimu ni prišel do odra, saj ga je 4.
marca žena Courtney Love v njuni hotelski sobi našla nezavestnega. Preostanek turneje je
bil odpovedan, Cobaina so poslali na zdravljenje, a je iz rehabilitacijske ustanove zbežal in
se kmalu vkrcal na letalo za Seattle. 8. aprila so ga našli mrtvega na njegovem tamkajšnjem
domu, kjer naj bi si življenje – po ugotovitvah na obdukciji – vzel že tri dni prej.« Orga-
nizator koncerta Igor Vidmar je ob tem izpostavil naslednje (Klun 2014): »Kot glasbenik in
tekstopisec je bil nedvomno izjemen, prodoren in zelo pomemben posebej za ameriški rock;
pravzaprav je punkrock kot radikalna glasba šele z Nirvano postal množičen vseameriško
priznan fenomen«, o samem koncertu pa pripomne naslednje: »To je bil po Laibachu ’87 prvi
Ropotov koncert v veliki dvorani Tivoli in dotlej največja svetovna zvezda v naši organiza-
ciji. In seveda so bili tudi glasbeno Nirvana tedaj najbolj aktualni, tako rekoč na vrhuncu.
Koncert je bil dokaj hitro razprodan, občinstvo je prišlo iz Hrvaške, Italije, Avstrije . . .«
⁵⁰ Majice so bile v posebni ponudbi oz. na posebnih obešalnikih s ponudbo: več artiklov kupiš,
večji je popust. Bilo je konec poletja in ostalo je veliko teh majic. Lahko le ugibamo, ali se je
korporacija pri lansiranju majice z ikono grunge glasbe nekoliko uštela. Lahko bi se odločili
tudi za kakšno »varnejšo« potiskavo majice. V letu 2019 je bil namreč medijsko dobro po-
103