Page 123 - Več kot moda: onkraj oblačilnih, telesnih, spolnih, odnosnih in komunikacijskih ortodokcij.
P. 123
Ko raztrgane hlače niso več raztrgane, ampak modne

razlike. Jeans presega kulturne razlike, odsotnost družbene diferenciaci-
je v nošenju jeansa pa posameznikom omogoča svobodo, da so lahko, kar
želijo biti. Anonimnost jeansa deluje, skratka, skrajno osvobajajoče, jeans
pa je iz tipične razredne oznake postal nekaj povsem nasprotnega, torej
oznaka večdimenzionalne, nadkategorialne (angl. cross-categorial) enako-
sti (Jestratijević 2015, 849–850).

Celotna oblačilna kultura na ravni (moških in ženskih) krojev je trenutno
bolj slim; govorimo o globalnem modnem trendu. Breda Luthar za kavboj-
ke ugotavlja (2014, 227), da so »bile vse do devetdesetih zunaj mode, vpliv
stila je bil minimalen, obstajalo je le nekaj kultnih blagovnih znamk (Levis,
Rifle, Wrangler) in tudi če se je moda minimalno spreminjala, je proizvod-
nja počasi odgovarjala na te spremembe in pogosto so bili potrošniki tisti,
ki so prirejali kavbojke, npr. tako, da so jih drgnili s sirkovimi krtačami,
trgali luknje ali kupovali večje številke, da bi bile ženske kavbojke bolj fan-
tovsko viseče in ohlapne.« Modna industrija je torej kavbojke šele kasneje
vključila v modni univerzum, od takrat pa so tudi nekoč »brezčasne« kav-
bojke podvržene hitrim modnim obratom, nenehnemu preimenovanju itd.
Kavbojke »do it yourself« so tako izgubile nosilno identitetno razsežje; po-
stale so »moj današnji outlook«, s tem pa se le krepi sprememba kot edina
modna stalnica.

Ob zaključku lahko omenimo še (naj)novejši modni hit. Luksuzna ita-
lijanska blagovna znamka Gucci je oktobra 2020 na tržišče poslala novo
kolekcijo hlačnih nogavic, za katere je treba odšteti 162 evrov, »modni«
element najnovejše kolekcije pa je v tem, da so nogavice krepko natrgane
in zluknjane. Seveda so nemudoma postale viralni hit, torej predmet ko-
mentiranja na družbenih omrežjih, kar je soprispevalo k temu, da so bile
hipoma razprodane.⁶⁵ Vseprisotni komentiranje, zgražanje, ogorčenje so
bili posledica visoke cene hlačnih nogavic, sama vpeljava elementa strga-
nosti pa pravzaprav ni bila posebej problematizirana. Obstaja vtis, da so
diskusije o predrzni ceni in predlogi, kako v »domači kuhinji« za bistveno
nižjo ceno izdelati najnovejši stil hlačnih nogavic, precej zaobšli samo dej-
stvo raztrganosti kot nove verzije modnosti. Receptura deluje preprosto:
nov artikel predstaviš v paketu s pregrešno in nesramno visoko ceno, tako
da sama novost – raztrganost namreč – ni več predmet žolčne diskusije.

⁶⁵ Najnovejši modni hit je bil obilno medijsko pokrit tudi v klasičnejših medijskih formatih,
denimo na slovenski nacionalni televiziji (Zadnja beseda 2020) in na spletnih straneh, de-
nimo na platformi Zadovoljna.si (J. V. 2020), ali pa v tabloidnih časopisih, denimo v angle-
škem The Sun (Atherley 2020).

123
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128