Page 136 - Več kot moda: onkraj oblačilnih, telesnih, spolnih, odnosnih in komunikacijskih ortodokcij.
P. 136
o obleke kaj naredijo z nami (in iz nas)

beni red sodi po izgledu, ne po pravi veljavi, sodi po površini oseb, ne po
njihovi globini, sodi po zunanjosti videza, ne po notranjosti. V gospodar-
jih častimo njihove obleke in že obleka je dovolj, da gospostvo deluje. V
preoblekah vidimo resnico oseb in že modni videz je dovolj, da posamezni-
ka althusserjevsko⁵ interpeliramo v subjekt mode kot označevalne prakse
integrativnosti in distinktivnosti.⁶

Toda to odrsko preoblačenje je odigravalo realizem, ki je bil realiziran on-
kraj odra. Že res, da izza imaginarnega slepila preobleke, ki vzdržuje stari
red, morebiti tiči razsvetljenski duh novega statusa subjekta, ki skuša izlu-
ščiti »pravo« mesto subjekta in nanj postaviti novi red. Toda po drugi strani
se odrski modni red kaže kot nekaj povsem arbitrarnega, vsakdo se lahko
preobleče v kogar koli, a je vse vendarle v funkciji tega, da bi se šele zave-
dali »prvotne obleke«, ki jo obstoječi družbeni red v resnici hrani in brani.
Mozartovska socialna parodija implicira, kako malo je treba, pravzaprav iz-
vesti zgolj neko povsem rutinirano vsakodnevno psevdonaravno opravilo,
kakor je oblačenje, da lahko nekdo s tem dejanjem stopi na privilegirano
fetiško mesto nosilcev tradicionalnih »ideoloških aparatov države«. Samo
prava obleka je dovolj, da vas ljudje prepoznajo, kaj zares ste, kam sodi-
te (Dolar 1993, 69–70). Skratka, Così fan tutte je odrski komad o izjemno
aktualnem problemu identitete in njene izmenljivosti, multipliciranosti,
fluidnosti, komunikacijabilnosti. Če je obleka prenosljiva na način, da se z
njo spremenijo statusi, spoli in druge kulturalistične ter biologistične de-
terminacije človeka, tako da je »subjekt zgodovine« nadomestljiv na čisto
površinski način, če se neodtujljiva edinstvenost in enkratnost slehernika
s pomočjo modne performance izkaže za utvaro, če je preobleka morda »is-
krenejša« od obleke in obleka bolj laže od preobleke, kaj nam preostane?
Kaj preostane, ko se dolga tradicija verjetja v to, da »obleka naredi člove-
ka«, torej vere v usodno navezanost antropomorfistične ortodoksije obla-
čilne površine na esencialistično ortodoksijo človeške globine, sooči s tem,
ko telo, ki nosi obleko, od obleke terja povračilo zgodovinskega dolga? Kaj
če imamo opraviti s situacijo: kjer je obleka »iskrena«, najbolj laže, in kjer
preobleka laže, imamo opravka z najglobljo resnico obleke? Kaj če sta oble-
ka in preobleka neločljivo vstavljeni ena v drugo? Nemara imamo opravka
z izjemno sodobnim komunikacijskim problemom. Modi verjamemo tem

⁵ Gl. Althusser (1980, 72–76, vključno s celotnim poglavjem »Ideologija in ideološki aparati
države«, 35–100, ali 2018, 95–99, vključno s celotnima poglavjema »Ideologija in ideološki
aparati države, 1970« in »Opomba k ideološkim aparatom države, 1976«, 53–130).

⁶ Kar sta po srbskem sociologu Todoroviću (1980) dve glavni funkciji mode.

136
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141