Page 156 - Več kot moda: onkraj oblačilnih, telesnih, spolnih, odnosnih in komunikacijskih ortodokcij.
P. 156
o obleke kaj naredijo z nami (in iz nas)

bolj vpenjajo v nove oblike oblasti, kakor jih avtonomizirajo in osvobaja-
jo iz spon tradicionalno stabiliziranih identitet. Z modernistično obsesijo
z ekscesi telesa in s postmodernističnim »povratkom k telesu« pride do
novih modnih trendov preoblikovanja telesa, tudi v podobi transgresivne
mode, ki pa ne more ubežati preteklim in sedanjim utopičnim ter totalitar-
nim težnjam, da bi se še močneje zarisala vizualna ločnica med »naravnimi
telesi« in »izumetničenimi telesi«, ki si v transgresivni modi paradoksno
najde svojo novo legitimacijo obstoja.

Transgresivna moda

Pojem transgresije ima v akademski misli raznoliko tradicijo razlag, v ka-
teri nastopa kot filozofski pojem, kulturni koncept, analitična kategorija
(Krofl 2018, 101–107). V sintetični maniri bi lahko transgresijo opredelili
kot regulacijsko in avtoregulacijsko prakso, ki vzpostavlja razmerja med
redom in neredom, zakonitim in nezakonitim, neopredeljenim in predpi-
sanim, dovoljenim in prepovedanim, normalnim in deviantnim oz. pato-
loškim, profanim in svetim, možnim in nemožnim, misljivim in nemislji-
vim. Najlažje bi torej prakso transgresije pojasnili z dejanjem nekakšnega
prehoda, prečkanja, prestopanja, kršenja ali razširjanja meja hegemonega
sveta, kjer so meje bodisi inhibirane, normalizirane, sakralizirane, normi-
rane ali na kakšen drugačen način konsenzualno določene. Skratka, tran-
sgresija se udejanja na meji, če naj rečemo z Michelom Foucaultom (1977,
33–34): »Transgresija je dejanje, ki vključuje mejo, to je neko ozko cono li-
nije, kjer se pokaže blisk njenega prehoda, morda pa tudi njen celoten traj-
ektorij ali celo njen izvor; verjetno je, da ima transgresija svoj prostor le v
liniji, ki jo prekorači. Igro meja in transgresije regulira preprosta trdovra-
tnost: transgresija neprestano preči in prekoračuje črto, ki se zapre za njo
v valu izjemno kratkega trajanja, in zato se vedno znova povrne na obzorje
neprekoračljivosti, neprehodnosti. Toda ta odnos je precej zapletenejši: ti
elementi se namreč nahajajo v negotovem kontekstu, v gotovostih, ki so
nemudoma postavljene na glavo, tako da je misel sama neučinkovita ta-
koj, ko jih poskuša zapopasti.« Foucault pravi, da se meja in transgresija
vzajemno konstituirata prav skozi soodvisnost njunega soobstoja. To po-
meni, da druga drugi dolgujeta svoj obstoj (str. 34): »Meja in transgresija
sta odvisni druga od druge, ne glede na to, kakšno gostoto obstoja posedu-
jeta: meja sploh ne bi mogla obstajati, če jo ne bi bilo mogoče prekoračiti,
in obratno, transgresija ne bi imela smisla, če bi z njo prečkali mejo, ki jo
sestavljajo iluzije in sence.« Tudi Foucaultu se zastavi logično vprašanje,
ali lahko meja živi svoje življenje onkraj dejanja, ki pravzaprav omogoča,

156
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161