Page 164 - Več kot moda: onkraj oblačilnih, telesnih, spolnih, odnosnih in komunikacijskih ortodokcij.
P. 164
o obleke kaj naredijo z nami (in iz nas)

le lastnega. Seveda se ob tovrstnih »kontra« učinkih postavlja vprašanje,
ali navzkrižno oblačenje na način odrske travestije, šova, maškarade lah-
ko predstavlja resnično transgresijo spolov oz. korenito destabilizacijo na-
turalizirane moškosti in ženskosti. Kakor pridaja Praprotnik, nas namreč
navzkrižno oblačenje opominja na skonstruiranost katere koli performan-
ce, torej kaže na skonstruiranost moškosti in ženskosti ter potemtakem
prispeva k denaturalizaciji predpostavk o »danosti« ospoljenega oblačenja,
a hkrati (pre)oblačenje opozori na ustreznost oblačenja.

Že res, da travestija lahko nazorno negira prevladujoče ospoljeno obla-
čilo in se tako uveljavlja kot tisto modno »drugo«, toda ali s svojim preti-
ravanjem pogosto ne utira poti prav izumetničeni modi, ki premore pre-
malo potenciala resnične subverzivnosti in radikalne alternativnosti tudi
zato, ker ostaja omejena na »oder«, »sceno«? Velja pritrditi Praprotniko-
vemu branju, da transgresivnost v negativnem scenariju zgolj prispeva k
reafirmaciji spolnega binarizma in h krepitvi bioloških predpostavk. Ker
transgresija v vselej že kulturno prepleskanih očeh pogosto deluje »sme-
šno«, »nenaravno«, »izumetničeno«, je njen potencial zreduciran le na to,
da okrepi vzpostavljen binarizem. Drugače rečeno, transgresija je lahko po-
sledično potrditev, da ospoljenega oblačenja ne moremo zamenjati. Tran-
sgresivna moda zatorej ni in ne more biti zvedena le na dejanje upora zoper
prevladujoč binarni modni sistem, odrsko fascinacijo ali priložnostno pre-
stopanje meja modno obstoječega in možnega, ampak mora postati trajna
oblačilna praksa, s čimer lahko sčasoma postane nova avtonomna katego-
rija telesa, mode in spola.

Poleg tega ne smemo pristati na univerzalno simbolno homologijo tran-
sgresivne mode. Ta nikakor ni ena sama in enovita. Poanta transgresivne
mode je, da se želi izmuzniti sleherni homogenosti, uniformnosti, mono-
litnosti, kolektivnosti. Prav ta njena kvaliteta pa je tista, ki ji onemogoča,
da bi oblikovala svojo lastno dominacijo in se potemtakem lahko v resnici
odvija le na marginah modnih ter drugih ortodoksij. Interes travestita ali
»krosdreserja« je vezan le na priložnostno prekoračevanje modne ortodo-
ksije, medtem ko ostaja varno v zavetju obstoječih binarističnih spolnih
in telesnih ortodoksij. Transseksualec ali transseksualka, ki jo je izumi-
la seksologija, ima drug zaplet: kljub temu da uspešno prekorači modno
ortodoksijo in se celo s heterodoksno transformativno telesno prakso (ki
je v očeh drugih lahko dojeta kot alodoksna kršitev binaristične telesne
ortodoksije) trajno naseli znotraj telesne ortodoksije, praviloma še vedno
naleti na trdovratno spolno ortodoksijo, ki jo z vidika družbenih vpisov in
pripisov težko preči. Netranzicijska ali semitranzicijska transspolna oseba,

164
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169