Page 167 - Več kot moda: onkraj oblačilnih, telesnih, spolnih, odnosnih in komunikacijskih ortodokcij.
P. 167
Kaj v modi sploh prekoračevati?

njo ulično opravo. Nekaj podobnega je z nošenjem »jugovintage« oblačil,
delavskih kombinezonov in partizanskih uniform, ki so na določenih pri-
reditvah lahko zaželene celo kot dress code, toda nihče ne pričakuje, da bo
mladenka, preoblečena v pionirko, ali mladenič, preoblečen v partizana,
to počel(a) vsakodnevno. Tovrstnih oblačil, kakor opozori Mitja Velikonja
(2014, 299, 305, 307), se povečini ne nosi vsak dan, ampak pridejo do izraza
kot alternativna, uporniška ali subverzivna preobleka v polju jugonostal-
gičnih koncertov, retrožurov, partizanskih proslav, pustnih povork pa tudi
drobnih subverzij na ravni personaliziranega spektakla vsakdanjega življe-
nja. Toda nošenje partizanske uniforme se lahko sprevrže v modno tran-
sgresijo, če njeni nositelji stopijo iz omenjenih toleriranih ali celo spodbu-
jenih ambientov provokacij vsakdanje mode in to priložnostno preobleko
prestavijo na raven obleke. Podobno bi bilo s primerom, ko se je nemu-
slimanska predsednica novozelandske vlade na dogodku v poklon žrtvam
terorističnega napada na muslimanske vernike v svoji nemuslimanski dr-
žavi pojavila pokrita z naglavno ruto. Za to gesto je bila pohvaljena s stra-
ni mnogih, zlasti v muslimanskem svetu, toda zato nihče niti za droben
trenutek ni začel verjeti, da je s tem postala muslimanka. To ni bila oble-
ka, ampak večkulturna preobleka, ki je dodatno potrdila, da je hijab pač
težko udomačen kos tkanine kot običajna izbira, navadna oblačilna pra-
ksa in netuja javna podoba nemuslimanske ženske, saj predstavlja, kakor s
svojimi različnimi interpretativnimi fokusi pokažejo Ksenija Vidmar Hor-
vat (2014, 323), Miloš Ðurović (2015, 827–831) in Anna-Mari Almila (2016,
81–102), rutinizirano in pogostokrat hegemono (zlasti religiozno, spolno
in seksualno) reprezentacijo muslimanke, razpete med simbolnim kapita-
lom in simbolnim nekapitalom ali antikapitalom javnega muslimanskega
ženskega oblačenja.⁵¹ To hvalevredno dejanje bi sicer nekateri radi videli
kot dokaz, kako je mogoče zakrivanje »na muslimanski način« v večinsko
nemuslimanskem okolju prenesti iz polja ekscesnosti, tujosti in drugosti
v polje kulturne navadnosti ter legitimnosti. A ob tem velja dodati, da ta
gesta »medijski učinek« najprepričljiveje doseže le, če jo avtomatično ra-
zumemo kot preobleko, ne kot obleko. Naglavna ruta ali zakrivanje ne bi
bila več znak kulturne razlike, ampak zgolj še ena od oblačilnih praks, s
katerimi ženske izražajo svojo družbeno in javno identiteto, če bi za mu-
slimanske ženske povsem prenehalo biti prisila, ampak izbira, in če bi za

⁵¹ Gl. Watson (1996, 141–159), El Guindi (1999), Bullock (2002), Hansen (2004, 369–392), Ma-
cDonald (2006, 7–23), Göle (2007), Kalčić (2007), Scott (2007), Joppke (2009), Sandıkçı in
Ger (2010, 15–36) ter Vidmar Horvat (2014, 309–325).

167
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172