Page 28 - Več kot moda: onkraj oblačilnih, telesnih, spolnih, odnosnih in komunikacijskih ortodokcij.
P. 28
o napravimo kaj z oblekami (in one z nami)

v trgovini. Čeprav se v sodobni družbi načeloma več ukvarjamo s potrošnjo
kot s produkcijo oz. je konzumentska raven kroženja dobrin v širšem raz-
iskovalnem interesu družboslovja, pa se kroženje mode ne prične šele pri
potrošnikih. Četudi se intuitivno lahko strinjamo, da je prepoznavanje mo-
de in potrošnja dobrin mesto, kjer se dobrine naredijo za modo – podobno
kot v komunikaciji šele naslovljenec z načinom, kako reagira in »prebere«
besede, konstruira določeno verzijo pomena za relevantno – pa morajo do-
brine, v tem primeru potencialni modni izdelki, imeti določene situacije in
okvire, ki jih označijo za modo. Potrošniki sicer naredijo določene izbire, a
hkrati lahko tudi trdimo, da so njihove izbire uokvirjene s tem, kar lahko
izberejo.

Zlasti na področju difuzije mode⁵ so se raziskovalci osredotočili na iden-
tifikacijo modnih voditeljev (angl. fashion leaders), ki prvi spoznajo modo
in se oblačijo modno, ko se ta pojavi na tržišču. Biti vodilni v poznavanju
mode pomeni hkrati imeti visok položaj v družbeni strukturi, biti popula-
ren, a hkrati tudi nedostopen, saj prevelika dostopnost slabi videz in tudi
dejansko moč. Oseba mora za svojo popularnost nenehno tudi kreirati do-
ločen vtis nedostopnosti. Tovrstna dinamika je, denimo, precej tipična v
medvrstniških odnosih, ki strategije približevanja in ustvarjanja vtisa bli-
žine z najpopularnejšimi osebami kreirajo tudi preko specifične rabe oblačil
kot znakov »simbolnega kapitala«, torej znakov večje ali manjše vključeno-
sti v svet popularnih oseb. Lingvistka Deborah Tannen (1990) v uspešnici
You Just Don’t Understand navaja raziskovalko Penelope Eckert, ki je s štu-
dentkami preživela več let, in pojasnjuje, kako zapleten je lahko nekoč bil
dekliški sistem statusov. Popularna dekleta so tista, ki določajo, kdaj pre-
klopiti iz zimskega v pomladno oblačenje. Če se manj popularna dekleta
pojavijo v šoli v bombažni obleki, popularna pa še vedno nosijo volnene
stvari, se prva avtomatsko izkažejo kot outsiderke. Če manj popularna de-
kleta preklopijo na poletno varianto potem, ko so to popularna dekleta že
naredila, se izkažejo kot posnemovalke, kot tiste, ki sledijo »modnim smer-

⁵ Teorija difuzije je le en od raziskovalnih pristopov, ki načeloma poenostavljeno prikazujejo
oz. pojasnjujejo širjenje inovacij v družbi, ima pa tudi nekaj problematičnih izhodiščnih do-
mnev. »Teorija difuzije namreč preprosto predpostavlja, da pride v potrošni družbi večina
tehnologij na trg z namenom, da ustvarja profit za razvijalce tehnologij in njihove posre-
dnike, v očeh kupcev pa so ti aparati pogosto sprejeti kot nekaj, kar pripomore k funkci-
onalnemu ›izboljšanju‹ njihovega življenja« (Luthar in Oblak Črnič 2009, 9). Problem tega
pristopa je tudi v zanemarjanju/ignoriranju družbenih, kulturnih ali političnih razsežnosti
tehnologij oz. v tem, da razlike med »potrošniki« v celoti zanemarja in implicitno reificira
bolj kot posledico individualnih psiholoških in ekonomskih razlik (Luthar in Oblak Črnič
2009, 10).

28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33