Page 54 - Več kot moda: onkraj oblačilnih, telesnih, spolnih, odnosnih in komunikacijskih ortodokcij.
P. 54
o napravimo kaj z oblekami (in one z nami)
1. Področje, na katerem deluje moda, mora omogočati procese spre-
memb ter vključevati posameznike, ki so voljni revidirati in zapušča-
ti stare prakse, verjetja ter ki so pripravljeni sprejeti nove družbene
oblike. Obstajati mora vera v prihodnost in spremembo.
2. Področje mora biti odprto za različne predstavitve modelov ali pre-
dlogov novih družbenih oblik. Ti modeli ali predlogi se medseboj-
no razlikujejo, razlikujejo se tudi od predhodnih družbenih oblik,
vsak model je potencialno lahko nosilec spremembe, sama navzoč-
nost različnih modelov, torej različnih verzij, pa omogoči in vpelje
situacijo tekmovanja ter vzpostavi oder, na katerem se izvajajo selek-
cije med tekmujočimi modeli.
3. Obstajati mora relativno odprta možnost izbiranja med modeli, to pa
implicira, da morajo biti konkurenčni modeli dostopni za opazovanje
ter da so predmeti dosegljivi za posvajanje. V kolikor posvajanje no-
vih produktov zahteva ekonomsko bogastvo, intelektualno sofistici-
ranost, rafinirane spretnosti ali estetsko senzitivnost, to pomembno
omeji modni proces.
4. Mode ne usmerjajo utilitarni (uporabni/funkcionalni) ali racionalni
razmisleki. Zato se vrednost tekmujočih modelov ne more preverjati
ali demonstrirati skozi eksaktna testiranja. Kjer se izbire med posa-
meznimi modeli lahko opravijo na podlagi objektivnih in učinkovitih
testov, tam ni možnosti pojavljanja mode. Odsotnost orodij za učin-
kovito testiranje relativne izjemnosti tekmujočih modelov šele odpre
možnosti drugačnega razmisleka glede izbire med modeli.
5. Naslednji pogoj za pojavljanje mode je navzočnost prestižnih figur, ki
se pojavljajo v bližini tekmujočih modelov, prestižnost oseb pa mora
biti tako velika, da so osebe prepoznane kot ustrezne/kompetentne
za ocenjevanje konkurenčnih modelov. Slednje je predpogoj, da so
njihove izbire prepoznane kot takšne, ki imajo težo. Kombinacijo oz.
pojavljanje prestižnih oseb v odnosu z določenim modelom tudi po-
veča verjetnost posvajanja tega modela.
6. Področje mora biti odprto za pojavljanje novih interesov in dispozi-
cij kot odgovor na vplive drugih, zunanjih dogodkov, za uvajanje no-
vih participantov na zadevno področje ter za spremembe na področju
družbene interakcije.
Blumer (1969, 277) v svojih opredelitvah mode torej izpostavlja od-
večno, »presežno« oz. simbolno razsežnost mode. Kljub temu logične-
mu razmisleku se nam pojavlja naslednje vprašanje: Ali se funkcional-
54
1. Področje, na katerem deluje moda, mora omogočati procese spre-
memb ter vključevati posameznike, ki so voljni revidirati in zapušča-
ti stare prakse, verjetja ter ki so pripravljeni sprejeti nove družbene
oblike. Obstajati mora vera v prihodnost in spremembo.
2. Področje mora biti odprto za različne predstavitve modelov ali pre-
dlogov novih družbenih oblik. Ti modeli ali predlogi se medseboj-
no razlikujejo, razlikujejo se tudi od predhodnih družbenih oblik,
vsak model je potencialno lahko nosilec spremembe, sama navzoč-
nost različnih modelov, torej različnih verzij, pa omogoči in vpelje
situacijo tekmovanja ter vzpostavi oder, na katerem se izvajajo selek-
cije med tekmujočimi modeli.
3. Obstajati mora relativno odprta možnost izbiranja med modeli, to pa
implicira, da morajo biti konkurenčni modeli dostopni za opazovanje
ter da so predmeti dosegljivi za posvajanje. V kolikor posvajanje no-
vih produktov zahteva ekonomsko bogastvo, intelektualno sofistici-
ranost, rafinirane spretnosti ali estetsko senzitivnost, to pomembno
omeji modni proces.
4. Mode ne usmerjajo utilitarni (uporabni/funkcionalni) ali racionalni
razmisleki. Zato se vrednost tekmujočih modelov ne more preverjati
ali demonstrirati skozi eksaktna testiranja. Kjer se izbire med posa-
meznimi modeli lahko opravijo na podlagi objektivnih in učinkovitih
testov, tam ni možnosti pojavljanja mode. Odsotnost orodij za učin-
kovito testiranje relativne izjemnosti tekmujočih modelov šele odpre
možnosti drugačnega razmisleka glede izbire med modeli.
5. Naslednji pogoj za pojavljanje mode je navzočnost prestižnih figur, ki
se pojavljajo v bližini tekmujočih modelov, prestižnost oseb pa mora
biti tako velika, da so osebe prepoznane kot ustrezne/kompetentne
za ocenjevanje konkurenčnih modelov. Slednje je predpogoj, da so
njihove izbire prepoznane kot takšne, ki imajo težo. Kombinacijo oz.
pojavljanje prestižnih oseb v odnosu z določenim modelom tudi po-
veča verjetnost posvajanja tega modela.
6. Področje mora biti odprto za pojavljanje novih interesov in dispozi-
cij kot odgovor na vplive drugih, zunanjih dogodkov, za uvajanje no-
vih participantov na zadevno področje ter za spremembe na področju
družbene interakcije.
Blumer (1969, 277) v svojih opredelitvah mode torej izpostavlja od-
večno, »presežno« oz. simbolno razsežnost mode. Kljub temu logične-
mu razmisleku se nam pojavlja naslednje vprašanje: Ali se funkcional-
54