Page 63 - Več kot moda: onkraj oblačilnih, telesnih, spolnih, odnosnih in komunikacijskih ortodokcij.
P. 63
Modno kot odvečno in neracionalno
je ta po svoji funkcionalnosti – kar naj bi bil njegov osnovni namen – še ve-
dno neoporečen? Zakaj menjajo povsem uporaben avto? Ali torej dobrine
sčasoma izgubijo komunikacijsko oz., natančneje, simbolno vrednost? Ali
prenehajo biti znaki modnosti oz. modernosti? S pomočjo primerov bomo
skušali širše premisliti modno logiko.
Mobilni oz. pametni telefon je danes domnevno nepogrešljiv pripomo-
ček, naprava, ki nam omogoča ohranjanje in vzpostavljanje »prenosnih
skupnosti«, praktični pripomoček pri načrtovanju in organizaciji vsakda-
njih opravil. Hkrati je tudi svojevrsten znak, preko katerega izražamo svo-
jo seznanjenost s tehnološkimi spremembami, telefon je lahko zato hkrati
tudi izkaz modnosti. Na tržišču je poplava vedno novih in izboljšanih ver-
zij 3g-, 4 g-, 5g-generacij mobilnih telefonov, v to nenehno in vse hitrejše
spreminjanje telefonov in dodajanje novih funkcionalnosti pa je vnaprej
vpisana tudi zastarelost. Tehnološke nadgradnje in nove funkcionalnosti
so včasih minimalne. Vnaprej vpisano zastarelost poganjata tudi sodobna
ekonomija in produkcija informacijsko-komunikacijskih tehnologij. Zara-
di obilice tehnoloških nadgradenj (si) lahko kupci/uporabniki tudi prikrije-
jo temeljnejšo motivacijo, ki je včasih »izza« nakupa mobilnega telefona, to
pa je izražanje spremembe. Z nakupom najnovejše verzije mobilnega tele-
fona lahko drugim sporočajo, da sledijo spremembam, da so v trendu, da so
na ustrezno hitrem tekočem traku. Ker je izražanje modnosti/modernosti
na področju oblačenja uvrščeno v predal trivialnosti in neracionalnosti,
je posameznikom nemara lažje slediti »modnim smernicam« na področju
uporabe mobilnega telefona, ker se ta praksa ne uvršča na področje »nera-
cionalnega« komuniciranja modnosti, ampak na področje »racionalnega«
spremljanja tehnološkega razvoja. Posameznik torej kupuje nov mobitel
zaradi novih funkcionalnosti, ne pa zaradi modnosti. Tovrsten argument
lahko razlaga vselej in vsakomur. Tudi sebi.
Zamislimo si dva scenarija, dve izjavi.
A: Kupil sem si najnovejši tip mobilnega telefona.
B: Kupil sem si najnovejši tip kavbojk.
Kakšno podobo izjavitelja si konstruiramo ob posamični izjavi? Kakšen
odziv lahko predvidevamo pri posamični izjavi? Odsotnost odziva? Katera
izjava je »nenavadnejša« in zakaj? Katero izjavo bi lažje izrekli v širši družbi
naključnih ljudi, prijatelju, poslovnemu partnerju?
Predpostavljamo, da ima »menjava telefona« drugačno komunikacijsko
funkcijo kot »menjava kavbojk« ter da se menjava telefona samodejno uvr-
63
je ta po svoji funkcionalnosti – kar naj bi bil njegov osnovni namen – še ve-
dno neoporečen? Zakaj menjajo povsem uporaben avto? Ali torej dobrine
sčasoma izgubijo komunikacijsko oz., natančneje, simbolno vrednost? Ali
prenehajo biti znaki modnosti oz. modernosti? S pomočjo primerov bomo
skušali širše premisliti modno logiko.
Mobilni oz. pametni telefon je danes domnevno nepogrešljiv pripomo-
ček, naprava, ki nam omogoča ohranjanje in vzpostavljanje »prenosnih
skupnosti«, praktični pripomoček pri načrtovanju in organizaciji vsakda-
njih opravil. Hkrati je tudi svojevrsten znak, preko katerega izražamo svo-
jo seznanjenost s tehnološkimi spremembami, telefon je lahko zato hkrati
tudi izkaz modnosti. Na tržišču je poplava vedno novih in izboljšanih ver-
zij 3g-, 4 g-, 5g-generacij mobilnih telefonov, v to nenehno in vse hitrejše
spreminjanje telefonov in dodajanje novih funkcionalnosti pa je vnaprej
vpisana tudi zastarelost. Tehnološke nadgradnje in nove funkcionalnosti
so včasih minimalne. Vnaprej vpisano zastarelost poganjata tudi sodobna
ekonomija in produkcija informacijsko-komunikacijskih tehnologij. Zara-
di obilice tehnoloških nadgradenj (si) lahko kupci/uporabniki tudi prikrije-
jo temeljnejšo motivacijo, ki je včasih »izza« nakupa mobilnega telefona, to
pa je izražanje spremembe. Z nakupom najnovejše verzije mobilnega tele-
fona lahko drugim sporočajo, da sledijo spremembam, da so v trendu, da so
na ustrezno hitrem tekočem traku. Ker je izražanje modnosti/modernosti
na področju oblačenja uvrščeno v predal trivialnosti in neracionalnosti,
je posameznikom nemara lažje slediti »modnim smernicam« na področju
uporabe mobilnega telefona, ker se ta praksa ne uvršča na področje »nera-
cionalnega« komuniciranja modnosti, ampak na področje »racionalnega«
spremljanja tehnološkega razvoja. Posameznik torej kupuje nov mobitel
zaradi novih funkcionalnosti, ne pa zaradi modnosti. Tovrsten argument
lahko razlaga vselej in vsakomur. Tudi sebi.
Zamislimo si dva scenarija, dve izjavi.
A: Kupil sem si najnovejši tip mobilnega telefona.
B: Kupil sem si najnovejši tip kavbojk.
Kakšno podobo izjavitelja si konstruiramo ob posamični izjavi? Kakšen
odziv lahko predvidevamo pri posamični izjavi? Odsotnost odziva? Katera
izjava je »nenavadnejša« in zakaj? Katero izjavo bi lažje izrekli v širši družbi
naključnih ljudi, prijatelju, poslovnemu partnerju?
Predpostavljamo, da ima »menjava telefona« drugačno komunikacijsko
funkcijo kot »menjava kavbojk« ter da se menjava telefona samodejno uvr-
63