Page 66 - Več kot moda: onkraj oblačilnih, telesnih, spolnih, odnosnih in komunikacijskih ortodokcij.
P. 66
o napravimo kaj z oblekami (in one z nami)

renska vozila, denimo višje podvozje in štirikolesni pogon (Heaps, 2022).
Poseben segment športnih terencev predstavljajo t. i. »crossover« vozila,
ki imajo kratico c u v (angl. crossover utility vehicle), pri nas pa so bolj zna-
ni pod imenom križanci oz. mestni terenci (Boncelj 2019). Po konstrukciji
so podobni potniškim vozilom, v primerjavi s terenskimi vozili pa imajo
običajno boljše notranje udobje, omogočajo udobnejšo vožnjo, ugodnejšo
porabo goriva, vendar hkrati slabše zmogljivosti terenske vožnje. Števil-
na »crossover« vozila namreč nimajo štirikolesnega pogona, prav zato pa
se na njih naslavljajo kritike, ali je oznaka »športni terenec« zanje sploh
ustrezna. Obstaja več definicij in razlikovanj. »Crossover« je relativno mlaj-
ši termin, pogosto pa se termin s u v uporablja kot dežnik za športne te-
rence (suv) in križance (mestne terence) oz. c uv (Heaps 2022; »5 Reasons
to Buy a Crossover Vehicle« b. l.).

Pri športnih terencih obstajajo preverljive funkcionalnosti (višje pod-
vozje, štirikolesni pogon), pri »crossover« vozilih pa te »športne« funkci-
onalnosti pogostokrat umanjkajo. Kljub temu je segment »crossover« zelo
dobro prodajan segment avtomobilov v Evropi. Kakšne so torej lahko mo-
tivacije po nakupu avtomobila s u v ali c u v? Za nakup športnega teren-
ca se odločajo ljudje s specifičnim življenjskim stilom (zunanje aktivnosti,
ki zahtevajo vožnjo po izrazito neravnih površinah, ukvarjanje z adrena-
linskimi outdoor športi) ali specifičnimi življenjskimi okoliščinami (življe-
nje v hribih). Bi si oseba, ki biva visoko v Polhograjskem, Cerkljanskem ali
Škofjeloškem hribovju omislila »crossover« avtomobil brez štirikolesnega
pogona? Verjetno ne, ali pa raje ne. Če je le finančno izvedljivo, si bo raje
kupila približno resnega športnega terenca.

Kakšne so torej motivacije za nakup križanca, torej »crossover« vozila
brez štirikolesnega pogona? Ti avtomobili imajo po dejanski funkcional-
nosti bolj malo opraviti z resnimi terenci, povsem zadovoljivo pa lahko iz-
ražajo posameznikov »življenjski stil«, denimo pustolovski, športni, dina-
mični značaj lastnika takega vozila, zato so lahko motivacije nekoliko širše.
Ker tovrstni avtomobili pogostokrat nimajo racionalnih/uporabnih funk-
cionalnosti terenskih vozil, se pri takšnem »kot da terencu« še jasneje iz-
razi njegova simbolna vrednost – avtomobil postane znak, preko katerega
drugi lahko razpoznavajo/preberejo domnevni značaj lastnika avtomobila:
športnost, pustolovskost in dinamičnost oz., splošneje rečeno, modnost,
da so v koraku z modo. Drugače rečeno, kolikor določen avtomobil postane
konvencionalni znak oz. simbol (za športnost, pustolovskost), to omogo-
či učinkovitejše komuniciranje oz. izražanje specifičnega življenjskega stila
posameznika.

66
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71