Page 70 - Več kot moda: onkraj oblačilnih, telesnih, spolnih, odnosnih in komunikacijskih ortodokcij.
P. 70
o napravimo kaj z oblekami (in one z nami)
Pri avtomobilih je razumevanje in prepoznavanje dimenzije modnosti
dodatno zastrto z uveljavljenim okvirom »inovacij«: na področju avtomo-
bilske industrije se v resnici dogajajo tehnološke nadgradnje. Funkcional-
nost je okvir, skozi katerega v pretežni meri tudi percipiramo nove verzi-
je in generacije avtomobilov. V nakup novega avtomobila nas lahko pre-
priča ravno izpopolnjena funkcionalnost novejšega tipa, v nakup pa nas
lahko prepriča (tudi) simbolna vrednost avtomobila. Če smo osredotočeni
na simbolno vrednost (= modnost), nas tehnične podrobnosti in funkci-
onalnosti avtomobila ne bodo morda poglobljeno zanimale. Naš življenj-
ski slog, torej naše vsakdanje dejanske potrebe, morda ne kliče po nakupu
brezkompromisnega terenca, vseeno pa si želimo imeti vsaj po videzu in
osnovni funkcionalnosti športen avto. Posamezniki lahko torej preko na-
kupovanja športnih terencev skušajo pokazati, kako ta dobrina odraža nji-
hov aktiven in športni življenjski stil. Marsikdaj nas lastniki skušajo pre-
pričati, da športni terenec zgolj odraža njihovo športno »naravo«; v resnici
z nakupom terenca slednjo nemalokrat šele konstruirajo.
Avtomobilska industrija je prepoznala tovrstne raznolike motivacije po-
sameznikov in na tržišče ponudila mnogo bolj nišno segmentirane tipe av-
tomobilov. Na trgu imamo lahko različne »modne dodatke«: imamo resne
športne terence kot tudi pomehkužene terence, ki izgledajo »kot športni
terenci«. Tudi pri slednjih lahko lastniki svojo motivacijo po nakupu pripi-
šejo tehnični funkcionalnosti oz. uporabnosti (varnost, robustnost), s či-
mer se lahko otresejo motivacije »biti moden«. Funkcionalnost in uporab-
nost artikla tako navidezno zakrije simbolno (modno) dimenzijo artikla.
Navidezni oz. pomehkuženi športni terenci vselej ponujajo nekaj funkci-
onalnosti in nadgradenj, ki so (tudi) lahko razlog za nakup. Lastniki tovr-
stnih terencev lahko svoj nepotreben, odvečen, rečeno z Blumerjem, nera-
cionalen nakup popularnega terenca pojasnjujejo z argumentom varnosti.
In res, argument vsekakor drži, robustnejši in višji ter močnejši navide-
zni športni terenci so vsekakor dejansko varnejši kot manjši avtomobili,
skratka, motivacijo po nakupu lahko oprejo na realna dejstva. V tem pri-
meru tudi lažje odpade kakršno koli nelagodje, ko si sami ali pa jim drugi
postavijo vprašanje »Zakaj si kupil terenca, saj se ne voziš po hribih?«
V razvoj novih modelov so vsekakor vključeni tudi premisleki, kdo so
potencialni kupci, ob tem da je potrošnik vse bolj samosvoja in muhasta
tvorba, ki ne sledi le zunanjim zapovedim. Avtomobilska industrija se je
torej delno prilagodila povpraševanju in glede na finančne zmožnosti kup-
cev prilagodila tudi športne terence oz. vzpostavila segment avtomobilov,
ki so športni bolj po videzu kot pa dejanski funkcionalnosti. Tu nam bo
70
Pri avtomobilih je razumevanje in prepoznavanje dimenzije modnosti
dodatno zastrto z uveljavljenim okvirom »inovacij«: na področju avtomo-
bilske industrije se v resnici dogajajo tehnološke nadgradnje. Funkcional-
nost je okvir, skozi katerega v pretežni meri tudi percipiramo nove verzi-
je in generacije avtomobilov. V nakup novega avtomobila nas lahko pre-
priča ravno izpopolnjena funkcionalnost novejšega tipa, v nakup pa nas
lahko prepriča (tudi) simbolna vrednost avtomobila. Če smo osredotočeni
na simbolno vrednost (= modnost), nas tehnične podrobnosti in funkci-
onalnosti avtomobila ne bodo morda poglobljeno zanimale. Naš življenj-
ski slog, torej naše vsakdanje dejanske potrebe, morda ne kliče po nakupu
brezkompromisnega terenca, vseeno pa si želimo imeti vsaj po videzu in
osnovni funkcionalnosti športen avto. Posamezniki lahko torej preko na-
kupovanja športnih terencev skušajo pokazati, kako ta dobrina odraža nji-
hov aktiven in športni življenjski stil. Marsikdaj nas lastniki skušajo pre-
pričati, da športni terenec zgolj odraža njihovo športno »naravo«; v resnici
z nakupom terenca slednjo nemalokrat šele konstruirajo.
Avtomobilska industrija je prepoznala tovrstne raznolike motivacije po-
sameznikov in na tržišče ponudila mnogo bolj nišno segmentirane tipe av-
tomobilov. Na trgu imamo lahko različne »modne dodatke«: imamo resne
športne terence kot tudi pomehkužene terence, ki izgledajo »kot športni
terenci«. Tudi pri slednjih lahko lastniki svojo motivacijo po nakupu pripi-
šejo tehnični funkcionalnosti oz. uporabnosti (varnost, robustnost), s či-
mer se lahko otresejo motivacije »biti moden«. Funkcionalnost in uporab-
nost artikla tako navidezno zakrije simbolno (modno) dimenzijo artikla.
Navidezni oz. pomehkuženi športni terenci vselej ponujajo nekaj funkci-
onalnosti in nadgradenj, ki so (tudi) lahko razlog za nakup. Lastniki tovr-
stnih terencev lahko svoj nepotreben, odvečen, rečeno z Blumerjem, nera-
cionalen nakup popularnega terenca pojasnjujejo z argumentom varnosti.
In res, argument vsekakor drži, robustnejši in višji ter močnejši navide-
zni športni terenci so vsekakor dejansko varnejši kot manjši avtomobili,
skratka, motivacijo po nakupu lahko oprejo na realna dejstva. V tem pri-
meru tudi lažje odpade kakršno koli nelagodje, ko si sami ali pa jim drugi
postavijo vprašanje »Zakaj si kupil terenca, saj se ne voziš po hribih?«
V razvoj novih modelov so vsekakor vključeni tudi premisleki, kdo so
potencialni kupci, ob tem da je potrošnik vse bolj samosvoja in muhasta
tvorba, ki ne sledi le zunanjim zapovedim. Avtomobilska industrija se je
torej delno prilagodila povpraševanju in glede na finančne zmožnosti kup-
cev prilagodila tudi športne terence oz. vzpostavila segment avtomobilov,
ki so športni bolj po videzu kot pa dejanski funkcionalnosti. Tu nam bo
70