Page 121 - Marketinški pristopi in trendi v turizmu v novi realnosti
P. 121
Izkustvena ekonomija kot osnova za marketing aktivnega turizma

in drugi kot filozofijo poslovanja (Gundlach in Wilkie, 2009; Popesku,
2013). Vsak avtor v svoji opredelitvi poudari proces izmenjave, v katerem
sodelujeta dve strani (potrošniki in ponudniki), in koristi za obe strani.
Na strani potrošnikov so njihove potrebe in želje, ki jih želijo zadovoljiti.
Na strani ponudnikov je cilj finančna korist. Ker imajo ljudje različne po-
trebe, želje in pričakovanja, je to eden od izzivov marketinga. Okolje in
razmere na trgu se hitro spreminjajo, zato se morajo procesi marketinga
in marketinške strategije stalno prilagajati spremembam v okolju oziroma
vedenju potrošnikov.

Za uresničevanje svojih marketinških ciljev podjetje uporablja kom-
binacijo marketinških instrumentov oziroma marketinški splet (Ko-
tler, 2000; Sikošek idr., 2008). V ospredju marketinškega spleta je ku-
pec/potrošnik s svojimi značilnostmi. Način za zadovoljitev njegovih po-
treb predstavlja preplet teh instrumentov oziroma prilagoditev celotne
ponudbe zahtevam ciljnega trga (Popesku, 2013, str. 117). Produkt, cena,
marketinške poti in marketinško komuniciranje so glavni instrumenti
marketinškega spleta 4 p. Vsi štirje marketinški instrumenti so med se-
boj povezani, kar pripomore k doseganju večjega sinergijskega učinka.
Medsebojna povezanost instrumentov zagotavlja medsebojno podporo
pri uresničevanju marketinških strategij in izvajanju marketinških dejav-
nosti (Cvikl in Alič, 2009; Kajzer 2008; Popesku, 2013).

Produkt, cena, marketinške poti in marketinško komuniciranje pred-
stavljajo z vidika potrošnika t. i. 4c, ki vključuje potrebe potrošnika (angl.
customer needs), stroške za potrošnika (angl. cost), udobje (angl. conveni-
ence) in komunikacijo (angl. communication). Potrebe potrošnika je treba
dobro preučiti in zagotoviti ustrezne produkte ter pravilno izbiro distri-
bucijskih kanalov. Pomembno je upoštevati stroške, ki so jih potrošniki
pripravljeni plačati, in vzdrževati aktivno komunikacijo z njimi ter poi-
skati rešitev, koristno za obe strani. Pri izbiri učinkovite marketinške stra-
tegije je smiselno upoštevati oba modela, 4p in 4c, ter zadovoljstvo po-
trošnikov razumeti kot glavno prednostno nalogo (Gilaninia idr., 2013;
Jianting in Feng, 2012; Kotler, 2000; Liao, 2015).

Številni raziskovalci, zlasti v 80. letih prejšnjega stoletja, so predlagali
nadgradnjo osnovnega marketinškega spleta in uvedli nove P-je. Judd
(1987 v Goi, 2009, str. 3) kot peti P dodaja ljudi (angl. people), Booms
in Mary J. Bitner (1981 v Goi, 2009, str. 3) prvotnim 4 p dodajata še dva
P-ja, fizične dokaze (angl. physical evidence) in postopke (angl. process)
(Rafiq in Ahmed, 1995; Sikošek idr., 2008; Vukasović, 2013).

Ustvarjanje doživetij na ravni osebnih vrednot je pri nadaljnjem ra-

121
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126