Page 123 - Marketinški pristopi in trendi v turizmu v novi realnosti
P. 123
ustvena ekonomija kot osnova za marketing aktivnega turizma
Apsorbcija/vpoj
Pasivno Zabava Izobraževanje Aktivno
sodelovanje Estetika Pobeg sodelovanje
Imerzija/spojitev
Slika 2 Model izkustvene ekonomije (prirejeno po Pine in Gilmore, 1998, str. 102)
dolgo kasneje ostane v posameznikovem spominu. Ponuditi edinstveno
doživetje pomeni ponuditi čas, zapolnjen z nepozabnimi dogodki, dejav-
nostmi in občutki. Potrošniki pravzaprav plačajo preživljanje časa, ki ga
podjetje skrbno oblikuje in prilagodi vsakemu posamezniku. Dobro za-
pravljen čas naredi doživetje dragoceno (str. 31).
Model izkustvene ekonomije s svojimi komponentami lahko pripo-
more k ustvarjanju pristne vezi med doživetjem in uporabnikom. Pri
uprizarjanju edinstvenega doživetja za potrošnika se poudarja pomen
dveh dimenzij (absorpcija/vpoj in imerzija/spojitev), ki skupaj obliku-
jeta štiri izkustvena področja modela: zabavo (angl. entertainment – želja
po uživanju), izobraževanje (angl. educational – željo po učenju), este-
tiko (angl. esthetic – željo biti na točno določenem mestu) in pobeg (angl.
escape – željo po oditi in nekaj narediti). Na sliki 1 je prikazan model izku-
stvene ekonomije s svojimi komponentami, ki bo predstavljen na temelju
knjige Izkustvena ekonomija: tekmovanje za potrošnikov čas, pozornost in
denar (Pine in Gilmore, 2019, str. 39).
Vodoravna dimenzija modela kaže vključenost oziroma sodelovanje
posameznika, ki je lahko pasivno (angl. passive participation) in aktivno
(angl. active participation). Pasivno sodelovanje se nanaša na posame-
znike, ki dogodek doživljajo zgolj kot opazovalci ali poslušalci (npr. ogled
deskanja/surfanja na vodi). Aktivno sodelovanje se nanaša na posame-
znike, ki sodelujejo v soustvarjanju lastnih doživetij (npr. smučarji in ko-
lesarji). Vertikalna dimenzija modela kaže povezavo ali naravo razmerja,
ki posameznike poveže z dogodkom. Absorpcija/vpoj (angl. absorption)
pomeni, da posameznik zgolj vpija dogajanje okoli sebe (npr. gledanje
prenosa smučarskih poletov doma). Imerzija/spojitev (angl. immersion)
pomeni poglobljeno doživljanje dogajanj, kjer posameznik fizično ali
virtualno postaja del doživetja (npr. kolesarska dirka). Ti dve dimen-
123
Apsorbcija/vpoj
Pasivno Zabava Izobraževanje Aktivno
sodelovanje Estetika Pobeg sodelovanje
Imerzija/spojitev
Slika 2 Model izkustvene ekonomije (prirejeno po Pine in Gilmore, 1998, str. 102)
dolgo kasneje ostane v posameznikovem spominu. Ponuditi edinstveno
doživetje pomeni ponuditi čas, zapolnjen z nepozabnimi dogodki, dejav-
nostmi in občutki. Potrošniki pravzaprav plačajo preživljanje časa, ki ga
podjetje skrbno oblikuje in prilagodi vsakemu posamezniku. Dobro za-
pravljen čas naredi doživetje dragoceno (str. 31).
Model izkustvene ekonomije s svojimi komponentami lahko pripo-
more k ustvarjanju pristne vezi med doživetjem in uporabnikom. Pri
uprizarjanju edinstvenega doživetja za potrošnika se poudarja pomen
dveh dimenzij (absorpcija/vpoj in imerzija/spojitev), ki skupaj obliku-
jeta štiri izkustvena področja modela: zabavo (angl. entertainment – želja
po uživanju), izobraževanje (angl. educational – željo po učenju), este-
tiko (angl. esthetic – željo biti na točno določenem mestu) in pobeg (angl.
escape – željo po oditi in nekaj narediti). Na sliki 1 je prikazan model izku-
stvene ekonomije s svojimi komponentami, ki bo predstavljen na temelju
knjige Izkustvena ekonomija: tekmovanje za potrošnikov čas, pozornost in
denar (Pine in Gilmore, 2019, str. 39).
Vodoravna dimenzija modela kaže vključenost oziroma sodelovanje
posameznika, ki je lahko pasivno (angl. passive participation) in aktivno
(angl. active participation). Pasivno sodelovanje se nanaša na posame-
znike, ki dogodek doživljajo zgolj kot opazovalci ali poslušalci (npr. ogled
deskanja/surfanja na vodi). Aktivno sodelovanje se nanaša na posame-
znike, ki sodelujejo v soustvarjanju lastnih doživetij (npr. smučarji in ko-
lesarji). Vertikalna dimenzija modela kaže povezavo ali naravo razmerja,
ki posameznike poveže z dogodkom. Absorpcija/vpoj (angl. absorption)
pomeni, da posameznik zgolj vpija dogajanje okoli sebe (npr. gledanje
prenosa smučarskih poletov doma). Imerzija/spojitev (angl. immersion)
pomeni poglobljeno doživljanje dogajanj, kjer posameznik fizično ali
virtualno postaja del doživetja (npr. kolesarska dirka). Ti dve dimen-
123