Page 61 - Pahor, Miroslav. 2022. Samo morje je vedelo: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 2. Uredila Aleksander Panjek in Nadja Terčon. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 61
Gabrijel Gruber ali ladjedelstvo – navtika – navigacija (2. polovica 18. stoletja)

dal svoje poročilo o izrabi prostorov mehanične in hidravlične
šole.
– Modeli morskih ladij so v zbirko prihajali posamezno iz leta v
leto, kakor so bili končani.
– Modeli rečnih ladij so prihajali v zbirko še pred letom 1774,
in sicer tako dolgo, dokler je bila gradnja Gruberjevih jadrnic
aktualna.
– Tako smotrno urejena izdelava modelov je bila predvidena od
samega začetka, tj. od leta načrtovanja Gruberjeve palače oz.
nove mehanične in hidravlične šole.
– Že od vsega začetka je Gruber vedel, da bodo modeli uporablje-
ni v pedagoške namene, zato so bili izdelani po točno določenih
zahtevah, ki so bile za pedagoške potrebe najbolj smotrne.

S tem je časovno vprašanje izdelave modelov morskih ladij rešeno,
kajti postaviti ga moramo v celotno desetletje med 1774 in 1783, ko so bili
že definitivno postavljeni v dvorano šole. Čas začetka izdelave modelov
rečnih ladij lahko pomaknemo za dve leti nazaj, tj. v leto 1772.

V teku celotne razprave, tako po literaturi in dokumentih kakor po
izročilu, se nam pojavlja pedagoškost kot temeljni element Gruberjevega
modelarstva. Pedagoški moment je bil za »brodarsko« šolo še posebej po-
memben, ker vključuje pouk teorije na osnovi prakse. Na podlagi peda-
goškega momenta torej lahko določimo tudi zaporedje izdelave modelov
doslej znanih morskih ladij. Gotovo je, da so se morali učenci najprej sez-
naniti z ogrodjem ladje. Zato ni dvoma, da je bil prvi izdelan model frega-
te v gradnji (verjetno na prelomu 1774 in 1775), ki ga sedaj hrani Pomorski
muzej v Piranu. Na njem se odlično vidijo kobilica, vsa rebra, prednje in
zadnje stativo ter osem obodov zunanje opiate. Vse skupaj sloni na lično
izdelanih stebričih, kakor v pravi ladjedelnici. Izdelovalec je hotel poka-
zati način gradnje ogrodja in način njegovega zavarovanja. Vse skupaj je
tako natančno izdelano, da lahko spoznamo glavna rebra in začetek izra-
čunov stabilnosti bodoče ladje. Že tu opazimo, kje bodo nameščeni krovi
z odprtinami za topove in kje bo glavno težišče za ugrez. Z osmimi zuna-
njimi obodi je izdelovalec prikazal glavne linije, tako da so si učenci lahko
kaj kmalu predstavljali celoten trup.

Če se držimo izročila, potem moramo kot drugi in tretji izde-
lek Gruberjeve modelarske ekipe obravnavati izginula modela fregat v
puljskem mornariškem muzeju. Eden od njih je imel še odprto dno, kar
pomeni, da je bilo še vedno videti kobilico in spodnji del reber. Kapetan

61
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66