Page 61 - Pahor, Miroslav. 2022. Samo morje je vedelo: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 2. Uredila Aleksander Panjek in Nadja Terčon. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 61
Gabrijel Gruber ali ladjedelstvo – navtika – navigacija (2. polovica 18. stoletja)
dal svoje poročilo o izrabi prostorov mehanične in hidravlične
šole.
– Modeli morskih ladij so v zbirko prihajali posamezno iz leta v
leto, kakor so bili končani.
– Modeli rečnih ladij so prihajali v zbirko še pred letom 1774,
in sicer tako dolgo, dokler je bila gradnja Gruberjevih jadrnic
aktualna.
– Tako smotrno urejena izdelava modelov je bila predvidena od
samega začetka, tj. od leta načrtovanja Gruberjeve palače oz.
nove mehanične in hidravlične šole.
– Že od vsega začetka je Gruber vedel, da bodo modeli uporablje-
ni v pedagoške namene, zato so bili izdelani po točno določenih
zahtevah, ki so bile za pedagoške potrebe najbolj smotrne.
S tem je časovno vprašanje izdelave modelov morskih ladij rešeno,
kajti postaviti ga moramo v celotno desetletje med 1774 in 1783, ko so bili
že definitivno postavljeni v dvorano šole. Čas začetka izdelave modelov
rečnih ladij lahko pomaknemo za dve leti nazaj, tj. v leto 1772.
V teku celotne razprave, tako po literaturi in dokumentih kakor po
izročilu, se nam pojavlja pedagoškost kot temeljni element Gruberjevega
modelarstva. Pedagoški moment je bil za »brodarsko« šolo še posebej po-
memben, ker vključuje pouk teorije na osnovi prakse. Na podlagi peda-
goškega momenta torej lahko določimo tudi zaporedje izdelave modelov
doslej znanih morskih ladij. Gotovo je, da so se morali učenci najprej sez-
naniti z ogrodjem ladje. Zato ni dvoma, da je bil prvi izdelan model frega-
te v gradnji (verjetno na prelomu 1774 in 1775), ki ga sedaj hrani Pomorski
muzej v Piranu. Na njem se odlično vidijo kobilica, vsa rebra, prednje in
zadnje stativo ter osem obodov zunanje opiate. Vse skupaj sloni na lično
izdelanih stebričih, kakor v pravi ladjedelnici. Izdelovalec je hotel poka-
zati način gradnje ogrodja in način njegovega zavarovanja. Vse skupaj je
tako natančno izdelano, da lahko spoznamo glavna rebra in začetek izra-
čunov stabilnosti bodoče ladje. Že tu opazimo, kje bodo nameščeni krovi
z odprtinami za topove in kje bo glavno težišče za ugrez. Z osmimi zuna-
njimi obodi je izdelovalec prikazal glavne linije, tako da so si učenci lahko
kaj kmalu predstavljali celoten trup.
Če se držimo izročila, potem moramo kot drugi in tretji izde-
lek Gruberjeve modelarske ekipe obravnavati izginula modela fregat v
puljskem mornariškem muzeju. Eden od njih je imel še odprto dno, kar
pomeni, da je bilo še vedno videti kobilico in spodnji del reber. Kapetan
61
dal svoje poročilo o izrabi prostorov mehanične in hidravlične
šole.
– Modeli morskih ladij so v zbirko prihajali posamezno iz leta v
leto, kakor so bili končani.
– Modeli rečnih ladij so prihajali v zbirko še pred letom 1774,
in sicer tako dolgo, dokler je bila gradnja Gruberjevih jadrnic
aktualna.
– Tako smotrno urejena izdelava modelov je bila predvidena od
samega začetka, tj. od leta načrtovanja Gruberjeve palače oz.
nove mehanične in hidravlične šole.
– Že od vsega začetka je Gruber vedel, da bodo modeli uporablje-
ni v pedagoške namene, zato so bili izdelani po točno določenih
zahtevah, ki so bile za pedagoške potrebe najbolj smotrne.
S tem je časovno vprašanje izdelave modelov morskih ladij rešeno,
kajti postaviti ga moramo v celotno desetletje med 1774 in 1783, ko so bili
že definitivno postavljeni v dvorano šole. Čas začetka izdelave modelov
rečnih ladij lahko pomaknemo za dve leti nazaj, tj. v leto 1772.
V teku celotne razprave, tako po literaturi in dokumentih kakor po
izročilu, se nam pojavlja pedagoškost kot temeljni element Gruberjevega
modelarstva. Pedagoški moment je bil za »brodarsko« šolo še posebej po-
memben, ker vključuje pouk teorije na osnovi prakse. Na podlagi peda-
goškega momenta torej lahko določimo tudi zaporedje izdelave modelov
doslej znanih morskih ladij. Gotovo je, da so se morali učenci najprej sez-
naniti z ogrodjem ladje. Zato ni dvoma, da je bil prvi izdelan model frega-
te v gradnji (verjetno na prelomu 1774 in 1775), ki ga sedaj hrani Pomorski
muzej v Piranu. Na njem se odlično vidijo kobilica, vsa rebra, prednje in
zadnje stativo ter osem obodov zunanje opiate. Vse skupaj sloni na lično
izdelanih stebričih, kakor v pravi ladjedelnici. Izdelovalec je hotel poka-
zati način gradnje ogrodja in način njegovega zavarovanja. Vse skupaj je
tako natančno izdelano, da lahko spoznamo glavna rebra in začetek izra-
čunov stabilnosti bodoče ladje. Že tu opazimo, kje bodo nameščeni krovi
z odprtinami za topove in kje bo glavno težišče za ugrez. Z osmimi zuna-
njimi obodi je izdelovalec prikazal glavne linije, tako da so si učenci lahko
kaj kmalu predstavljali celoten trup.
Če se držimo izročila, potem moramo kot drugi in tretji izde-
lek Gruberjeve modelarske ekipe obravnavati izginula modela fregat v
puljskem mornariškem muzeju. Eden od njih je imel še odprto dno, kar
pomeni, da je bilo še vedno videti kobilico in spodnji del reber. Kapetan
61