Page 131 - Lepičnik Vodopivec Jurka, Mezgec Maja. Ur. 2023. Vseživljenjsko učenje odraslih za trajnostni razvoj in digitalni preboj. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 131
Vključenost v proces vseživljenjskega učenja: izzivi posameznika
Preglednica 1 Vključenost v izobraževanje in usposabljanje v zadnjih štirih tednih
med delovno aktivnimi, 2021
Država Stopnja izobraževanja () () () () ()
EU ISCED vsi , , , , ,
ISCED – , , , , ,
ISCED – , , , , ,
ISCED – , , , , ,
ISCED –, splošna , , , , ,
ISCED –, poklicna ,
ISCED – , , , , ,
, , , , ,
Slovenija ISCED vsi , , , , ,
ISCED – , , , , ,
ISCED – , , , , ,
ISCED – , , , , ,
ISCED –, splošna , , , , ,
ISCED –, poklicna , , , , ,
ISCED – , , , ,
Opombe Delež vseh (15–64 let), v odstotkih. Naslovi stolpcev: (1) formalno in neformalno, (2)
formalno izobraževanje in usposabljanje, (3) neformalno izobraževanje in usposabljanje, (4) ne-
formalno izobraževanje, usposabljanje, povezano z delom, (5) neformalno izobraževanje, uspo-
sabljanje, ne nujno povezano z delom. Po podatkih Eurostata (b. l.).
2021 je bilo v izobraževanje v EU27 vključenih v povprečju 14,4 vseh zapo-
slenih, v Sloveniji pa kar slaba četrtina (slika 1), vendar pa je bil trend vključe-
vanja zaposlenih v izobraževanje v Sloveniji v povprečju drugačen kot v EU.
V EU27 se je namreč vključenost postopoma povečevala, z 11,2 leta 2004 na
14,4 v letu 2021, medtem ko je bilo leta 2004 v Sloveniji v izobraževanje vklju-
čenih 24,2 zaposlenih, nato pa je vključenost sistematično padala, dosegla
okoli 14 leta 2019, še nekoliko upadla med obdobjem covida-19, nato pa
močno narasla in dosegla raven iz leta 2004 (Eurostat b. l.).
Tako v EU27 kot tudi v Sloveniji so velike razlike v vključenosti v izobra-
ževanje in usposabljanje med delovno aktivno populacijo (ne glede na tip
zaposlitve), in sicer tako po izobrazbi kot tudi po poklicnih skupinah. Podatki
kažejo, da so tako v EU kot v Sloveniji najbolj vključeni tisti, ki imajo srednjo
splošno izobrazbo; v Sloveniji je bilo leta 2021 vključenih celo čez 50 vseh
takih posameznikov, če upoštevamo vse oblike izobraževanja in usposablja-
nja. Visoka vključenost je tudi med tistimi, ki so nizko izobraženi, okoli 40-
odstotna. Najnižja vključenost je med posamezniki s srednjo poklicno izo-
brazbo. Po skupinah so značilnosti glede vključenosti v povprečju podobne
tudi v EU27, pri čemer pa je vključenost nekoliko nižja.
129
Preglednica 1 Vključenost v izobraževanje in usposabljanje v zadnjih štirih tednih
med delovno aktivnimi, 2021
Država Stopnja izobraževanja () () () () ()
EU ISCED vsi , , , , ,
ISCED – , , , , ,
ISCED – , , , , ,
ISCED – , , , , ,
ISCED –, splošna , , , , ,
ISCED –, poklicna ,
ISCED – , , , , ,
, , , , ,
Slovenija ISCED vsi , , , , ,
ISCED – , , , , ,
ISCED – , , , , ,
ISCED – , , , , ,
ISCED –, splošna , , , , ,
ISCED –, poklicna , , , , ,
ISCED – , , , ,
Opombe Delež vseh (15–64 let), v odstotkih. Naslovi stolpcev: (1) formalno in neformalno, (2)
formalno izobraževanje in usposabljanje, (3) neformalno izobraževanje in usposabljanje, (4) ne-
formalno izobraževanje, usposabljanje, povezano z delom, (5) neformalno izobraževanje, uspo-
sabljanje, ne nujno povezano z delom. Po podatkih Eurostata (b. l.).
2021 je bilo v izobraževanje v EU27 vključenih v povprečju 14,4 vseh zapo-
slenih, v Sloveniji pa kar slaba četrtina (slika 1), vendar pa je bil trend vključe-
vanja zaposlenih v izobraževanje v Sloveniji v povprečju drugačen kot v EU.
V EU27 se je namreč vključenost postopoma povečevala, z 11,2 leta 2004 na
14,4 v letu 2021, medtem ko je bilo leta 2004 v Sloveniji v izobraževanje vklju-
čenih 24,2 zaposlenih, nato pa je vključenost sistematično padala, dosegla
okoli 14 leta 2019, še nekoliko upadla med obdobjem covida-19, nato pa
močno narasla in dosegla raven iz leta 2004 (Eurostat b. l.).
Tako v EU27 kot tudi v Sloveniji so velike razlike v vključenosti v izobra-
ževanje in usposabljanje med delovno aktivno populacijo (ne glede na tip
zaposlitve), in sicer tako po izobrazbi kot tudi po poklicnih skupinah. Podatki
kažejo, da so tako v EU kot v Sloveniji najbolj vključeni tisti, ki imajo srednjo
splošno izobrazbo; v Sloveniji je bilo leta 2021 vključenih celo čez 50 vseh
takih posameznikov, če upoštevamo vse oblike izobraževanja in usposablja-
nja. Visoka vključenost je tudi med tistimi, ki so nizko izobraženi, okoli 40-
odstotna. Najnižja vključenost je med posamezniki s srednjo poklicno izo-
brazbo. Po skupinah so značilnosti glede vključenosti v povprečju podobne
tudi v EU27, pri čemer pa je vključenost nekoliko nižja.
129