Page 138 - Lepičnik Vodopivec Jurka, Mezgec Maja. Ur. 2023. Vseživljenjsko učenje odraslih za trajnostni razvoj in digitalni preboj. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 138
ona Domadenik Muren, Tjaša Redek in Maja Zalaznik
majo posluha za organizacijo ali plačilo tečaja, v okviru katerega bi pridobila
spretnosti, ki jih potrebuje. Za pomoč se večkrat obrne na hčerko. Sama bi
se z veseljem udeležila tečaja, s katerim bi pridobila osnovne računalniške
spretnosti.
Interes, motivacija in ovire za sodelovanje v programih VŽU
Nekateri sogovorniki bi se v programe vključili, tako v tiste, ki jih ponujajo na
Zavodu za zaposlovanje kot tudi druge. Ne zanimajo jih programi, kjer ponu-
jajo izobraževanja, za katera domnevajo, da jih ne potrebujejo (recimo napisati
prošnjo za prijavo na razpisano delovno mesto ali življenjepis). Zanimajo jih
tečaji tujih jezikov. Nekateri mlajši so izpostavili tudi to, da so programi VŽU
razviti in prilagojeni za starejše posameznike ter ne ustrezajo kompetenčnim
primanjkljajem, ki jih imajo sami. Podobno je tudi s tečaji VŽU, ki jih organi-
zirajo v podjetjih:
Recimo, ko smo imeli Word in Excel. To je bilo nekaj brez veze. Tja smo
šli, da nam ni bilo treba v službo. Ko so nas nadrejeni dali na razne psi-
hološke tečaje, sem vse takoj pozabil, ko sem stopil ven. Potreben je
nov pristop in slušatelje je treba motivirati. [RP3]
Sicer pa sogovorniki poudarjajo, da so v podjetjih vključeni v programe
za pridobitev poklicno specifičnih kompetenc. Sogovornica, ki dela kot cve-
tličarka, se udeležuje raznih sejmov, delavnic in tečajev, ki so povezani s cve-
tličarstvom. Teh se udeležuje tudi v prostem času in marsikdaj sama pokrije
tudi stroške (recimo vstopnin na različne sejemske prireditve).
Programi VŽU, ki jih organizirajo v podjetjih in so usmerjeni v pridobitev
kompetenc za delo v tehnološko bogatih okoljih, pogosto zahtevajo vsaj
osnovno znanje angleščine, in ker tega nimajo, so ti posamezniki ponovno
deležni neuspeha:
Mislim, da so tečaji, ki gradijo digitalne kompetence, povečini v tujem
jeziku, tako da tisti, ki nimajo dobrih osnov znanja angleščine, doživijo
zelo velik neuspeh. Bolj uspešni so pa vedno tisti, ki prihajajo v zaledje
programov z navodili, ki so v angleščini. [RP2]
Sicer pa proizvodna podjetja tedaj, ko v proizvodnji uvajajo novo avtoma-
tizirano ali robotizirano linijo, proces usposabljanja organizirajo skupaj z do-
baviteljem opreme:
136
majo posluha za organizacijo ali plačilo tečaja, v okviru katerega bi pridobila
spretnosti, ki jih potrebuje. Za pomoč se večkrat obrne na hčerko. Sama bi
se z veseljem udeležila tečaja, s katerim bi pridobila osnovne računalniške
spretnosti.
Interes, motivacija in ovire za sodelovanje v programih VŽU
Nekateri sogovorniki bi se v programe vključili, tako v tiste, ki jih ponujajo na
Zavodu za zaposlovanje kot tudi druge. Ne zanimajo jih programi, kjer ponu-
jajo izobraževanja, za katera domnevajo, da jih ne potrebujejo (recimo napisati
prošnjo za prijavo na razpisano delovno mesto ali življenjepis). Zanimajo jih
tečaji tujih jezikov. Nekateri mlajši so izpostavili tudi to, da so programi VŽU
razviti in prilagojeni za starejše posameznike ter ne ustrezajo kompetenčnim
primanjkljajem, ki jih imajo sami. Podobno je tudi s tečaji VŽU, ki jih organi-
zirajo v podjetjih:
Recimo, ko smo imeli Word in Excel. To je bilo nekaj brez veze. Tja smo
šli, da nam ni bilo treba v službo. Ko so nas nadrejeni dali na razne psi-
hološke tečaje, sem vse takoj pozabil, ko sem stopil ven. Potreben je
nov pristop in slušatelje je treba motivirati. [RP3]
Sicer pa sogovorniki poudarjajo, da so v podjetjih vključeni v programe
za pridobitev poklicno specifičnih kompetenc. Sogovornica, ki dela kot cve-
tličarka, se udeležuje raznih sejmov, delavnic in tečajev, ki so povezani s cve-
tličarstvom. Teh se udeležuje tudi v prostem času in marsikdaj sama pokrije
tudi stroške (recimo vstopnin na različne sejemske prireditve).
Programi VŽU, ki jih organizirajo v podjetjih in so usmerjeni v pridobitev
kompetenc za delo v tehnološko bogatih okoljih, pogosto zahtevajo vsaj
osnovno znanje angleščine, in ker tega nimajo, so ti posamezniki ponovno
deležni neuspeha:
Mislim, da so tečaji, ki gradijo digitalne kompetence, povečini v tujem
jeziku, tako da tisti, ki nimajo dobrih osnov znanja angleščine, doživijo
zelo velik neuspeh. Bolj uspešni so pa vedno tisti, ki prihajajo v zaledje
programov z navodili, ki so v angleščini. [RP2]
Sicer pa proizvodna podjetja tedaj, ko v proizvodnji uvajajo novo avtoma-
tizirano ali robotizirano linijo, proces usposabljanja organizirajo skupaj z do-
baviteljem opreme:
136