Page 147 - Lepičnik Vodopivec Jurka, Mezgec Maja. Ur. 2023. Vseživljenjsko učenje odraslih za trajnostni razvoj in digitalni preboj. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 147
Pojmovanje trajnosti in njeno
uresničevanje v realnem vrtčevskem okolju
z vidika vzgojiteljic

Jurka Lepičnik Vodopivec
Univerza na Primorskem
jurka.lepicnik@pef.upr.si

Maja Mezgec
Univerza na Primorskem
maja.mezgec@pef.upr.si

Aleksandra Šindić
Univerza na Primorskem
aleksandra.sindic-radic@ff.unibl.org

Prispevek predstavlja del širše raziskave, v kateri se preučujeta pojmovanje
trajnosti in njeno uresničevanje v realnem vrtčevskem okolju v vrtcih v Slo-
veniji, na Hrvaškem ter v Bosni in Hercegovini z vidika vzgojiteljic ter vzgoji-
teljev. V prispevku prikazujemo rezultate, ki se nanašajo na podatke, zbrane
z anketnim vprašalnikom, pri izpolnjevanju katerega je sodelovalo 34 vzgoji-
teljic slovenskih vrtcev. V izhodišče smo postavili tridimenzionalni konstrukt
trajnosti, ki vključuje okoljsko, socialno in ekonomsko dimenzijo. Uporabili
smo kombinirano pedagoškoraziskovalno paradigmo. Ugotovili smo, da so an-
ketirane vzgojiteljice pri prepoznavanju tridimenzionalnega konstrukta traj-
nosti šibkejše kot pri njegovem uresničevanju v realnem vrtčevskem okolju.
Čeprav rezultatov ne moremo posploševati, lahko zaključimo, da je na tem
področju nujno treba pristopiti k sistematičnemu in osmišljenemu vseživljenj-
skemu učenju, če želimo udejanjiti perspektivo Agende 2030.
Ključne besede: trajnost, razumevanje, uresničevanje, vzgojitelji/-ce

Uvod
Kljub razlikam v definiciji tega pojma je splošno razširjeno razumevanje, da je
trajnostni razvoj tisti, ki zadovoljuje potrebe današnje družbe, ne da bi ogro-
žal potrebe prihodnjih generacij (World Commission on Environment and
Development 1987), kar pomeni zadovoljevanje osnovnih človekovih potreb,
doseganje ter ohranjanje pravičnosti in spoštovanje socialnih ter kulturnih
razlik in varovanje okolja (UNESCO 2016). Koncept je bil na začetku identifi-
ciran z ekološko trajnostjo, sčasoma pa je presegel ekološke okvire, saj so se
poleg okoljske razvijale tudi druge dimenzije, še zlasti socialna in ekonom-

Lepičnik Vodopivec, J., in M. Mezgec, ur. 2023. Vseživljenjsko učenje odraslih
za trajnostni razvoj in digitalni preboj. Koper: Založba Univerze na Primorskem.

https://doi.org/10.26493/978-961-293-230-5.145-160
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152