Page 150 - Lepičnik Vodopivec Jurka, Mezgec Maja. Ur. 2023. Vseživljenjsko učenje odraslih za trajnostni razvoj in digitalni preboj. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 150
ka Lepičnik Vodopivec, Maja Mezgec in Aleksandra Šindić
– šolski vzgojni načrt kot obvezna sestavina letnega delovnega načrta,
katerega cilja sta med drugim pozitivna življenjska naravnanost otrok/
dijakov/študentov in priprava na življenje v skupnosti;
– ustvarjanje in negovanje dobrega, ustvarjalnega in sodelovalnega vz-
dušja v vrtcu in šoli;
– kakovostno komunikacijo med strokovnjaki v vzgoji in izobraževanju z
otroki/dijaki/študenti, ki vključuje spoštljiv odnos med njimi;
– vplivanje na oblikovanje stališč, vrednot in življenjskih navad otrok/di-
jakov/študentov, ki zagotavljajo trajnostni razvoj;
– uvajanje pristopov, ki omogočajo odkrivanje kratkoročnih in dolgoroč-
nih, domačih in globalnih, ekoloških, socialnih, kulturnih in političnih
posledic, nasprotujočih si interesov posameznikov in skupin ter odlo-
čitev in dejanj;
– spoznavanje kulturne dediščine in tradicionalnih znanj lastnega na-
roda ter človeštva in spodbujanje medkulturnega dialoga;
– zagotavljanje nadaljnjega izobraževanja in usposabljanja strokovnja-
kov za ustvarjanje učinkovitega okolja za učenje ter uveljavljanje učnih
metod, ki bodo uresničevale načela in cilje trajnostnega razvoja;
– vključevanje vseh udeležencev pedagoškega procesa: otrok/učencev/
dijakov, študentov, učiteljev in drugih delavcev šole pri doseganju ciljev
trajnostnega razvoja;
– sodelovanje z občinsko skupnostjo, državnimi institucijami, gospodar-
skimi organizacijami ter nevladnimi organizacijami in društvi ter pove-
zovanje že obstoječih pobud na področju okoljske vzgoje in izobraže-
vanja;
– medsebojno povezovanje vrtcev oz. šol na nacionalni in mednarodni
ravni;
– izvajanje šolskih in obšolskih dejavnosti ter pobud za doseganje traj-
nostnega razvoja in
– dosledno samoevalvacijo doseganja zastavljenih ciljev vzgoje in izo-
braževanja za trajnostni razvoj.
Poleg »Smernic vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj od predšolske
vzgoje do douniverzitetnega izobraževanja« je temeljni dokument za delo v
vrtcih Kurikulum za vrtce (Bahovec, Bregar Golobič in Kranjc 1999). Vključe-
vanje predšolske vzgoje v sistem vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj
temelji na splošno sprejeti tezi, ki pravi, da sta ustrezni pomoč in spodbuda
predšolskim otrokom temeljni pogoj za kasnejši razvoj občutljivosti ter zave-
sti o trajnostnem razvoju.
148
– šolski vzgojni načrt kot obvezna sestavina letnega delovnega načrta,
katerega cilja sta med drugim pozitivna življenjska naravnanost otrok/
dijakov/študentov in priprava na življenje v skupnosti;
– ustvarjanje in negovanje dobrega, ustvarjalnega in sodelovalnega vz-
dušja v vrtcu in šoli;
– kakovostno komunikacijo med strokovnjaki v vzgoji in izobraževanju z
otroki/dijaki/študenti, ki vključuje spoštljiv odnos med njimi;
– vplivanje na oblikovanje stališč, vrednot in življenjskih navad otrok/di-
jakov/študentov, ki zagotavljajo trajnostni razvoj;
– uvajanje pristopov, ki omogočajo odkrivanje kratkoročnih in dolgoroč-
nih, domačih in globalnih, ekoloških, socialnih, kulturnih in političnih
posledic, nasprotujočih si interesov posameznikov in skupin ter odlo-
čitev in dejanj;
– spoznavanje kulturne dediščine in tradicionalnih znanj lastnega na-
roda ter človeštva in spodbujanje medkulturnega dialoga;
– zagotavljanje nadaljnjega izobraževanja in usposabljanja strokovnja-
kov za ustvarjanje učinkovitega okolja za učenje ter uveljavljanje učnih
metod, ki bodo uresničevale načela in cilje trajnostnega razvoja;
– vključevanje vseh udeležencev pedagoškega procesa: otrok/učencev/
dijakov, študentov, učiteljev in drugih delavcev šole pri doseganju ciljev
trajnostnega razvoja;
– sodelovanje z občinsko skupnostjo, državnimi institucijami, gospodar-
skimi organizacijami ter nevladnimi organizacijami in društvi ter pove-
zovanje že obstoječih pobud na področju okoljske vzgoje in izobraže-
vanja;
– medsebojno povezovanje vrtcev oz. šol na nacionalni in mednarodni
ravni;
– izvajanje šolskih in obšolskih dejavnosti ter pobud za doseganje traj-
nostnega razvoja in
– dosledno samoevalvacijo doseganja zastavljenih ciljev vzgoje in izo-
braževanja za trajnostni razvoj.
Poleg »Smernic vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj od predšolske
vzgoje do douniverzitetnega izobraževanja« je temeljni dokument za delo v
vrtcih Kurikulum za vrtce (Bahovec, Bregar Golobič in Kranjc 1999). Vključe-
vanje predšolske vzgoje v sistem vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj
temelji na splošno sprejeti tezi, ki pravi, da sta ustrezni pomoč in spodbuda
predšolskim otrokom temeljni pogoj za kasnejši razvoj občutljivosti ter zave-
sti o trajnostnem razvoju.
148