Page 49 - Lepičnik Vodopivec Jurka, Mezgec Maja. Ur. 2023. Vseživljenjsko učenje odraslih za trajnostni razvoj in digitalni preboj. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 49
Nekateri dejavniki raznolikosti vseživljenjskega učenja v slovenskih regijah

Rezultati

Mnogi, tudi skriti dejavniki

Poleg pomanjkanja časa, ki predstavlja eno izmed največkrat omenjenih ovir
za udeležbo odraslih v aktivnostih vseživljenjskega učenja, je tu vrsta social-
nodemografskih dejavnikov, kot so starost, spol, zaposlitveni in poklicni sta-
tus, dosežena izobrazba in raven spretnosti, socialni in kulturni kapital, kraj
bivanja in rasa/etnična pripadnost (prim. Boeren v Javrh in Kompare Jam-
pani 2022). Posebej pomemben vpliv na udeležbo v vseživljenjskem učenju
v Sloveniji ima v vseh meritvah doslej prav dosežena stopnja izobrazbe, torej
pridobljen institucionaliziran kulturni kapital posameznika. Še več: tako kul-
turni kapital staršev in lastni kulturni kapital posameznika sta v Sloveniji raz-
meroma močna napovedovalca udeležbe v vseživljenjskem učenju: kulturni
kapital je neposredni napovedovalec sodelovanja v izobraževanju odraslih in
kulturni kapital staršev precej zanesljiv napovedovalec lastnega kulturnega
kapitala (prim. Javrh in Kompare Jampani 2022, 274). Rezultati opravljene ana-
lize o raznolikosti stanja vseživljenjskega učenja v Sloveniji po regijah kažejo,
da tudi na sposobnost reševanja problemov v TBO v Sloveniji najbolj vplivata
starost in izobrazba, najšibkejši pa je vpliv spola.

Najvišje ravni spretnosti pri reševanju problemov v TBO so v naši analizi
med starostnimi skupinami dosegli mlajši odrasli (obeh spolov), ki so bili
hkrati tudi najbolj izobraženi. Udeležba v programih neformalnega izobra-
ževanja ima pri tistih z nižjo stopnjo izobrazbe mnogo pozitivnejše učinke
kot pri tistih, ki imajo srednjo, višjo izobrazbo in več. Ta ugotovitev še pose-
bej velja za spretnosti reševanja problemov v TBO (Muršak in Radovan 2018;
Možina 2022, 35–36).

Primerjave med regijami so pokazale, da je največji delež najmlajših mo-
ških (16–25 let) višjo raven spretnosti pri reševanju problemov v TBO dose-
gel v jugovzhodni Sloveniji (68,20 ), najmanjši pa v zasavski regiji (18,41 ).
Nihče iz najstarejše skupine prebivalcev (56–65 let) v posavski regiji ni dose-
gel višje ravni spretnosti pri reševanju problemov v TBO, enako je veljalo za
moške te starosti v zasavski regiji.

Večji delež prebivalcev, ki so dosegli višjo raven spretnosti pri reševanju
problemov v TBO, je živel v večjih krajih in mestih (v naseljih z več kot 10.000
prebivalci) kot na podeželju. Večji odstotek tistih z nizko ravnjo spretnosti pa
je povečini prebival v manjših kmečkih naseljih. V teh okoljih je manj mož-
nosti za razvijanje kompetenc, ki se uporabljajo v TBO. V večjih naseljih je
več možnosti in ponudbe za formalna ter neformalna izobraževanja s tega
področja pa tudi večji izbor zaposlitev na položajih, ki predvidevajo delovne

47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54