Page 392 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 392
iel Doz, Darjo Felda in Mara Cotič
Huleihil 2011; Zaranis in Synodi 2017). Seveda to tudi pomeni, da morajo imeti
učitelji matematike odlično znanje geometrije (Jupri 2018).
Zakaj sta učenje in poučevanje geometrije sploh pomembna? Da bi lahko
odgovorili, moramo razmisliti o nastanku geometrije in o tem, kako so ljudje
razumeli oblike, prostor in željo, da spremenijo svet, v katerem so živeli. Člo-
vek je imel potrebo, da natančno opiše tisto, kar ga je obdajalo, in geometrija
je zanj predstavljala način za opis njegovega sveta (Vargas in Araya 2013).
Običajno se poučevanje geometrije začne pri evklidski geometriji, ki ne
predstavlja samo osnove za znanje geometrije, temveč učenci ob tem spo-
znajo tudi proces matematičnega utemeljevanja (Bayrak, Yüce in Yüce 2014)
in dokazovanja (Harel 1999; Herbst idr. 2010). Učenje geometrije pomaga pri
razvoju zmožnosti vizualizacije, kritičnega mišljenja, intuicije, perspektive,
reševanja problemov, predpostavljanja, deduktivnega mišljenja, logičnega
utemeljevanja in dokazovanja (Jones 2002; Jupri 2018). Poleg tega pa geome-
trija ponuja tudi kulturni in zgodovinski okvir pri učenju matematike (Jones
2002).
Poučevanje geometrije mora spodbujati učenčevo zanimanje za predmet
in ga usmerjati v samostojno raziskovanje ter širjenje njegovega znanja, saj
bo učenec na ta način izboljšal svoj odnos do matematike (Abdullah idr. 2014;
Jones 2002; Turk in Akyuz 2016). Ko učence spodbujamo, da utemeljijo svoj
način reševanja geometrijskih nalog ter artikulirajo in jasno razvijejo svoje
ideje, jim pomagamo, da razvijejo tudi komunikacijske sposobnosti in razu-
mejo pomen formalnega dokazovanja (Jones 2002).
Učenje in poučevanje evklidske geometrije
Evklidska geometrija je eno ključnih poglavij, s katerimi se srečujejo učenci
osnovnih in srednjih šol v večini držav na svetu (Machisi 2021; Van Putten,
Howie in Stols 2010; Wu 1996). Učenje geometrije učence in dijake pripravi
za nadaljnji študij matematike, naravoslovja, strojništva ter tehnologije, obe-
nem pa razvije njihove različne sposobnosti, kot so logično mišljenje, racio-
nalno sklepanje in pravilno reševanje problemov (Machisi 2021).
Čeprav je po eni strani učenje evklidske geometrije pomembno za pravilno
izgradnjo matematičnega znanja ter sposobnosti sklepanja in dokazovanja,
so različni raziskovalci poudarili, da se pri učenju evklidske geometrije poja-
vljajo različne težave (Jones, Fujita in Kunimune 2012), še posebej s formalnim
dokazovanjem (McClure 2000). Kot rešitev tega problema so mnogi razisko-
valci predlagali uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT) za
poučevanje geometrije (Bayaga idr. 2019; Kovács 2017; Mthethwa idr. 2020),
kar ima lahko pozitivne vplive na učenčevo intuicijo in razumevanje geo-
392
Huleihil 2011; Zaranis in Synodi 2017). Seveda to tudi pomeni, da morajo imeti
učitelji matematike odlično znanje geometrije (Jupri 2018).
Zakaj sta učenje in poučevanje geometrije sploh pomembna? Da bi lahko
odgovorili, moramo razmisliti o nastanku geometrije in o tem, kako so ljudje
razumeli oblike, prostor in željo, da spremenijo svet, v katerem so živeli. Člo-
vek je imel potrebo, da natančno opiše tisto, kar ga je obdajalo, in geometrija
je zanj predstavljala način za opis njegovega sveta (Vargas in Araya 2013).
Običajno se poučevanje geometrije začne pri evklidski geometriji, ki ne
predstavlja samo osnove za znanje geometrije, temveč učenci ob tem spo-
znajo tudi proces matematičnega utemeljevanja (Bayrak, Yüce in Yüce 2014)
in dokazovanja (Harel 1999; Herbst idr. 2010). Učenje geometrije pomaga pri
razvoju zmožnosti vizualizacije, kritičnega mišljenja, intuicije, perspektive,
reševanja problemov, predpostavljanja, deduktivnega mišljenja, logičnega
utemeljevanja in dokazovanja (Jones 2002; Jupri 2018). Poleg tega pa geome-
trija ponuja tudi kulturni in zgodovinski okvir pri učenju matematike (Jones
2002).
Poučevanje geometrije mora spodbujati učenčevo zanimanje za predmet
in ga usmerjati v samostojno raziskovanje ter širjenje njegovega znanja, saj
bo učenec na ta način izboljšal svoj odnos do matematike (Abdullah idr. 2014;
Jones 2002; Turk in Akyuz 2016). Ko učence spodbujamo, da utemeljijo svoj
način reševanja geometrijskih nalog ter artikulirajo in jasno razvijejo svoje
ideje, jim pomagamo, da razvijejo tudi komunikacijske sposobnosti in razu-
mejo pomen formalnega dokazovanja (Jones 2002).
Učenje in poučevanje evklidske geometrije
Evklidska geometrija je eno ključnih poglavij, s katerimi se srečujejo učenci
osnovnih in srednjih šol v večini držav na svetu (Machisi 2021; Van Putten,
Howie in Stols 2010; Wu 1996). Učenje geometrije učence in dijake pripravi
za nadaljnji študij matematike, naravoslovja, strojništva ter tehnologije, obe-
nem pa razvije njihove različne sposobnosti, kot so logično mišljenje, racio-
nalno sklepanje in pravilno reševanje problemov (Machisi 2021).
Čeprav je po eni strani učenje evklidske geometrije pomembno za pravilno
izgradnjo matematičnega znanja ter sposobnosti sklepanja in dokazovanja,
so različni raziskovalci poudarili, da se pri učenju evklidske geometrije poja-
vljajo različne težave (Jones, Fujita in Kunimune 2012), še posebej s formalnim
dokazovanjem (McClure 2000). Kot rešitev tega problema so mnogi razisko-
valci predlagali uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT) za
poučevanje geometrije (Bayaga idr. 2019; Kovács 2017; Mthethwa idr. 2020),
kar ima lahko pozitivne vplive na učenčevo intuicijo in razumevanje geo-
392