Page 401 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 401
Učenje in poučevanje evklidske geometrije: nekoč, danes in jutri

pomočjo računalnikov, grafičnih tablic in pametnih telefonov (Alkhateeb in
Al-Duwairi 2019). Različne raziskave so preučile možnost učenja in poučeva-
nja geometrije s posebnimi programskimi opremami, kot je npr. GeoGebra
(Yohannes in Chen 2021). V primerjavi s tistimi, ki se geometrije učijo tradici-
onalno, učenci, ki uporabljajo tovrstno programsko opremo, dosegajo višje
rezultate pri testih znanja (Alkhateeb in Al-Duwairi 2019; Uwurukundo, Mani-
raho in Tusiime Rwibasira 2022) in razvijejo druge kompetence na področju
znanstvenih predmetov (Ziatdinov in Valles 2022). Prav zato so nekateri mne-
nja, da je nujno uvajati učenje in poučevanje geometrije s tehnologijo (Ade-
labu, Makgato in Ramaligela 2019; Uwurukundo, Maniraho in Tusiime Rwiba-
sira 2022). Poleg tega so druge raziskave pokazale, da sta učenje in pouče-
vanje geometrije zabavnejša, če se uporablja tudi IKT (Celen 2020). Učenje
in poučevanje geometrije s pomočjo programske opreme pozitivno vpliva
tudi na učenčevo motivacijo (Hosseini, Mehdizadeh in Sadegi 2022; Putra idr.
2020; Septian in Monariska 2021). Z uporabo programske opreme za dina-
mično geometrijo lahko učenci premikajo like in geometrijske objekte, s tem
pa se naučijo abstraktnega mišljenja na aktiven način ter sami gradijo novo
znanje in kompetence (Bayaga idr. 2019; Dahal, Shrestha in Pant 2019; Yimer
in Feza 2019; Ziatdinov in Valles 2022). Nekatere raziskave so preučile mož-
nost učenja geometrije po modelu van Hiele s pomočjo programske opreme
(Gawlick 2005; Karakuş in Peker 2015; Kutluca 2013; Olkun, Sinoplu in Derya-
kulu 2005). Z uporabo programske opreme za dinamično geometrijo lahko
učenci sami odkrivajo lastnosti likov (Kutluca 2013; Olkun, Sinoplu in Derya-
kulu 2005) in izboljšajo svoje razumevanje geometrijskih pojmov (Karakuş in
Peker 2015; Olkun, Sinoplu in Deryakulu 2005).

Čeprav so prej omenjene raziskave pokazale, da se je z uporabo digitalne
tehnologije znanje učencev izboljšalo, je po izsledkih drugih raziskav to zna-
nje kratkotrajno (Ng, Shi in Ting 2020). Z uporabo IKT in programske opreme
za dinamično geometrijo torej ne moremo popolnoma nadomestiti klasič-
nega, tradicionalnega načina poučevanja geometrije, dokazovanja in ute-
meljevanja (Stupel in Ben-Chaim 2021). Tehnologija lahko pomaga pri boljši
reprezentaciji geometrijskih pojmov in je v tem smislu zgolj orodje (Dahal,
Shrestha in Pant 2019). Pri tem naj omenimo idejo manipulacije geometrij-
skih objektov (slika 1), kot sta jo predstavila Komatsu in Jones (2020). Fizična
aktivnost, ki se dogaja na papirju, predvideva reševanje problema in mode-
liranje v tradicionalnem modelu učenja ter poučevanja geometrije, medtem
ko digitalna dejavnost zadeva konstrukcijo in manipulacijo dinamičnega mo-
dela v digitalnem okolju (npr. v GeoGebri).

Da bi združili pozitivne lastnosti modela poučevanja geometrije s tehno-
logijo in modela van Hiele ter v luči zgoraj omenjenega modela interakcije

401
   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406