Page 499 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 499
Primerjava dveh predšolskih programov
Metodologija raziskovanja
Uporabili smo deskriptivno in primerjalno metodo, analizo dveh dokumen-
tov, in sicer VPO iz leta 1979 in KZV iz leta 1999. Branju dokumentov je sledilo
iskanje po ključnih besedah (matematika, starši, sodelovanje, cilji) in kazalu.
Primerjali smo vsebinski del matematičnih dejavnosti, ciljev in sodelovanja s
starši ter poiskali, na kakšen način KZV (Ministrstvo za šolstvo in šport 1999)
predlaga sodelovanje s starši na matematičnem področju. ⁶
Rezultati analize in razprava
Izboljšave/novosti ter cilji na področju ZUM v KZV (Ministrstvo za šolstvo
in šport 1999) v primerjavi z VPO (Zavod Socialistične Republike Slovenije
za šolstvo 1979)
Leta 1979 je bi sprejet VPO, ki predstavlja prvi program za predšolsko vzgojo
na nacionalni ravni in je uvidel enotna ter obvezna izhodišča za delo v vrtcih.
Vzgojno-varstveno delo se je izvajalo v oddelkih do dveh let, oddelkih od
dveh do treh ter oddelkih od treh let do vključitve v oddelke za pripravo na
šolo. VPO (Zavod Socialistične Republike Slovenije za šolstvo 1979) področje
matematike vpelje šele po 3. letu starosti, in sicer v tretjem poglavju, »Vzgojni
program v oddelkih za otroke od 3. leta do vstopa v osnovno šolo«. Področje
matematike je v VPO vključeno k intelektualni vzgoji, ki so jo v KZV (Ministr-
stvo za šolstvo in šport 1999) ločili na individualna področja jezika, družbe,
narave in matematike.
V oddelkih, kjer so bili otroci stari od tri do štiri leta, je VPO (Zavod Socia-
listične Republike Slovenije za šolstvo 1979) kot smoter predlagal razvijanje
temeljnih matematičnih predstav in pojmov, spoznavanje okolja ter spozna-
vanje tudi kvantitativnih odnosov, vendar avtorji ne navajajo, da se smotri
nanašajo na področja matematike.
V začetku poglavja o intelektualni vzgoji za otroke v oddelkih od 4. do 5.
leta starosti se v VPO (Zavod Socialistične Republike Slovenije za šolstvo 1979)
na ZUM navezuje le en smoter oz. cilj: primerjanje predmetov po velikosti,
glede na lego, oblikovanje množice istovrstnih predmetov ter povezovanje
s področjem okolja. Smotri intelektualne vzgoje od 5. leta do vstopa v šolo
predlagajo, da otroci primerjajo in razvrščajo (barva, oblika, velikost, lega),
ugotavljajo časovne zveze med pojavi (zaporedje), merijo (dolžina, teža, te-
kočina) ter spoznavajo denar. Predlagajo dejavnosti razporejanja predmetov
v množice (kriteriji: uporabnost, barva, oblika, višina, širina), usvajanja poj-
⁶ Sodelovanje s starši na področju ZUM se prvič omeni v KZV (Ministrstvo za šolstvo in šport
1999).
499
Metodologija raziskovanja
Uporabili smo deskriptivno in primerjalno metodo, analizo dveh dokumen-
tov, in sicer VPO iz leta 1979 in KZV iz leta 1999. Branju dokumentov je sledilo
iskanje po ključnih besedah (matematika, starši, sodelovanje, cilji) in kazalu.
Primerjali smo vsebinski del matematičnih dejavnosti, ciljev in sodelovanja s
starši ter poiskali, na kakšen način KZV (Ministrstvo za šolstvo in šport 1999)
predlaga sodelovanje s starši na matematičnem področju. ⁶
Rezultati analize in razprava
Izboljšave/novosti ter cilji na področju ZUM v KZV (Ministrstvo za šolstvo
in šport 1999) v primerjavi z VPO (Zavod Socialistične Republike Slovenije
za šolstvo 1979)
Leta 1979 je bi sprejet VPO, ki predstavlja prvi program za predšolsko vzgojo
na nacionalni ravni in je uvidel enotna ter obvezna izhodišča za delo v vrtcih.
Vzgojno-varstveno delo se je izvajalo v oddelkih do dveh let, oddelkih od
dveh do treh ter oddelkih od treh let do vključitve v oddelke za pripravo na
šolo. VPO (Zavod Socialistične Republike Slovenije za šolstvo 1979) področje
matematike vpelje šele po 3. letu starosti, in sicer v tretjem poglavju, »Vzgojni
program v oddelkih za otroke od 3. leta do vstopa v osnovno šolo«. Področje
matematike je v VPO vključeno k intelektualni vzgoji, ki so jo v KZV (Ministr-
stvo za šolstvo in šport 1999) ločili na individualna področja jezika, družbe,
narave in matematike.
V oddelkih, kjer so bili otroci stari od tri do štiri leta, je VPO (Zavod Socia-
listične Republike Slovenije za šolstvo 1979) kot smoter predlagal razvijanje
temeljnih matematičnih predstav in pojmov, spoznavanje okolja ter spozna-
vanje tudi kvantitativnih odnosov, vendar avtorji ne navajajo, da se smotri
nanašajo na področja matematike.
V začetku poglavja o intelektualni vzgoji za otroke v oddelkih od 4. do 5.
leta starosti se v VPO (Zavod Socialistične Republike Slovenije za šolstvo 1979)
na ZUM navezuje le en smoter oz. cilj: primerjanje predmetov po velikosti,
glede na lego, oblikovanje množice istovrstnih predmetov ter povezovanje
s področjem okolja. Smotri intelektualne vzgoje od 5. leta do vstopa v šolo
predlagajo, da otroci primerjajo in razvrščajo (barva, oblika, velikost, lega),
ugotavljajo časovne zveze med pojavi (zaporedje), merijo (dolžina, teža, te-
kočina) ter spoznavajo denar. Predlagajo dejavnosti razporejanja predmetov
v množice (kriteriji: uporabnost, barva, oblika, višina, širina), usvajanja poj-
⁶ Sodelovanje s starši na področju ZUM se prvič omeni v KZV (Ministrstvo za šolstvo in šport
1999).
499