Page 504 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 504
aša Živkovič
delovanje z domom, posledično pa lahko partnerski odnos prispeva k hitrej-
šemu prepoznavanju razlik v matematičnem znanju predšolskih otrok že ob
vstopu v predšolsko vzgojo in evalvaciji z načrtovanjem za napredek. K par-
tnerskemu modelu sodelovanja naj bi prešli že po letu 1999, ko je bil izdan
KZV (Ministrstvo za šolstvo in šport 1999), in pričakovati bi bilo, da je ta mo-
del pogostejši. Prav gotovo so trenutno razlike med posameznimi javnimi
vrtci pa tudi med posameznimi strokovnimi delavci znotraj zavodov, a do-
sedanje majhno število raziskav in podatkov, ki so jih raziskovalci pridobili,
kaže, da je sodelovanje v smislu partnerskega sodelovanja še vedno v fazi
tranzicije od paternalističnega in/ali klientskega modela sodelovanja s starši.
Čeprav KZV (Ministrstvo za šolstvo in šport 1999) omogoča skupno načrtova-
nje s starši, dokazov, da se to v praksi uresničuje, ni. Irena Janžekovič Žmauc
(2014) je raziskovala razlike v sodelovanju vzgojiteljev in staršev v okoljih z
različnim socialno-ekonomskim statusom v dveh regijah (podravska in osre-
dnjeslovenska) in ugotovila, da se v dejavne oblike načrtovanja in izvajanja
kurikuluma starši zelo redko ali nikoli ne vključujejo. KZV (Ministrstvo za šol-
stvo in šport 1999) omogoča sodelovanje pri načrtovanju dejavnosti, kar bi
lahko v praksi pomenilo, da starš z otrokom v skupino prinaša individualne
izkušnje in znanja od doma ter prispeva k znanju celotne skupine, vključno z
vzgojiteljem.
Nenazadnje bi radi opozorili, da sodelovanje s starši na področju ZUM ne
pomeni samo izpostavljanja enega področja, temveč se temu posveča z mi-
slijo, da je partnersko sodelovanje s starši nujno za vsa področja KZV (Mini-
strstvo za šolstvo in šport 1999) in področja otrokovega razvoja.
Literatura
Alexander, K. L., in D. R. Entwisle. 1989. Achievement in the First Two Years of
School: Patterns and Processes. Chicago: University of Chicago Press.
Ashcraft, M. H., R. Donley, M. A. Halas in M. Vakali. 1992. »Working Memory, Au-
tomaticity and Problem Difculty.« V The Nature and Origins of Mathematical
Skills, Advances in Psychology, uredil J. I. D. Campbell, 301–329. Amsterdam:
North-Holland.
Aubrey, C. 1993. »An Investigation of the Mathematical Knowledge and Com-
petencies which Young Children Bring to School.« British Educational Re-
search Journal 19 (1): 27–41.
Aunio, P., in M. Niemivirta. 2010. »Predicting Children’s Mathematical Perfor-
mance in Grade One by Early Numeracy.« Learning and Individual Diferen-
ces 20 (5): 427–435.
Bailey, D., R. Siegler in D. Geary. 2014. »Early Predictors of Middle School Fraction
Knowledge.« Developmental Science 17 (5): 775–785.
504
delovanje z domom, posledično pa lahko partnerski odnos prispeva k hitrej-
šemu prepoznavanju razlik v matematičnem znanju predšolskih otrok že ob
vstopu v predšolsko vzgojo in evalvaciji z načrtovanjem za napredek. K par-
tnerskemu modelu sodelovanja naj bi prešli že po letu 1999, ko je bil izdan
KZV (Ministrstvo za šolstvo in šport 1999), in pričakovati bi bilo, da je ta mo-
del pogostejši. Prav gotovo so trenutno razlike med posameznimi javnimi
vrtci pa tudi med posameznimi strokovnimi delavci znotraj zavodov, a do-
sedanje majhno število raziskav in podatkov, ki so jih raziskovalci pridobili,
kaže, da je sodelovanje v smislu partnerskega sodelovanja še vedno v fazi
tranzicije od paternalističnega in/ali klientskega modela sodelovanja s starši.
Čeprav KZV (Ministrstvo za šolstvo in šport 1999) omogoča skupno načrtova-
nje s starši, dokazov, da se to v praksi uresničuje, ni. Irena Janžekovič Žmauc
(2014) je raziskovala razlike v sodelovanju vzgojiteljev in staršev v okoljih z
različnim socialno-ekonomskim statusom v dveh regijah (podravska in osre-
dnjeslovenska) in ugotovila, da se v dejavne oblike načrtovanja in izvajanja
kurikuluma starši zelo redko ali nikoli ne vključujejo. KZV (Ministrstvo za šol-
stvo in šport 1999) omogoča sodelovanje pri načrtovanju dejavnosti, kar bi
lahko v praksi pomenilo, da starš z otrokom v skupino prinaša individualne
izkušnje in znanja od doma ter prispeva k znanju celotne skupine, vključno z
vzgojiteljem.
Nenazadnje bi radi opozorili, da sodelovanje s starši na področju ZUM ne
pomeni samo izpostavljanja enega področja, temveč se temu posveča z mi-
slijo, da je partnersko sodelovanje s starši nujno za vsa področja KZV (Mini-
strstvo za šolstvo in šport 1999) in področja otrokovega razvoja.
Literatura
Alexander, K. L., in D. R. Entwisle. 1989. Achievement in the First Two Years of
School: Patterns and Processes. Chicago: University of Chicago Press.
Ashcraft, M. H., R. Donley, M. A. Halas in M. Vakali. 1992. »Working Memory, Au-
tomaticity and Problem Difculty.« V The Nature and Origins of Mathematical
Skills, Advances in Psychology, uredil J. I. D. Campbell, 301–329. Amsterdam:
North-Holland.
Aubrey, C. 1993. »An Investigation of the Mathematical Knowledge and Com-
petencies which Young Children Bring to School.« British Educational Re-
search Journal 19 (1): 27–41.
Aunio, P., in M. Niemivirta. 2010. »Predicting Children’s Mathematical Perfor-
mance in Grade One by Early Numeracy.« Learning and Individual Diferen-
ces 20 (5): 427–435.
Bailey, D., R. Siegler in D. Geary. 2014. »Early Predictors of Middle School Fraction
Knowledge.« Developmental Science 17 (5): 775–785.
504