Page 53 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 53
Razvoj kompetenc bodočih inkluzivnih pedagogov za delo z otroki z avtizmom

tizmom (Gomez-Mari, Sanz-Cervera in Tarraga-Minguez 2021). Mnogi razisko-
valci namreč ugotavljajo le nizko ali zmerno stopnjo znanja o avtizmu med
specialnimi⁴ pedagogi (Al Jabery idr. 2014; Hendricks 2011; Johnson, Porter
in McPherson 2012; Williams idr. 2011). Specialni pedagogi v okviru izobraže-
vanja ne pridobijo zadostnega znanja in spretnosti za poučevanje učencev z
avtizmom, vključno z znanjem o (znanstveno podprtih) metodah, strategijah
oz. pristopih poučevanja (Larraceleta idr. 2022; Toran idr. 2016). V raziskavah
se je med drugim izkazalo, da predhodna izkušnja s poučevanjem otrok z av-
tizmom pomembno vpliva na (višjo) stopnjo znanja o avtizmu (Al Jabery idr.
2014; Haimour in Obadait 2013; Sanz-Cervera idr. 2017). Irene Gomez-Mari, Pi-
lar Sanz-Cervera in Tarraga-Minguez (2021) kot enega od dejavnikov stopnje
znanja izpostavljajo tudi predhodno usposabljanje, ob tem pa je zanimiva
ugotovitev Al-Hiarya in Migdadya (2019), ki navajata, da se je tudi po krajšem
dodatnem usposabljanju s področja avtizma stopnja znanja med študenti
povečala z nizke le na zmerno, kar je manj od pričakovanega. V Sloveniji je bil
pred nekaj leti oblikovan model izobraževanja specialnih in rehabilitacijskih
pedagogov (SRP) o vedenjskem pristopu po načelih ABA za delo z otroki z av-
tizmom (Bezenšek 2019), sicer pa je pri nas področje usposabljanja in kompe-
tenc učiteljev ter specialnih oz. inkluzivnih pedagogov in drugih strokovnih
delavcev za delo z otroki z avtizmom še manj raziskano.

Opredelitev raziskovalnega problema
Z naraščanjem pojavnosti avtizma v zadnjih desetletjih ter z razvojem in-
kluzivne vzgoje in izobraževanja v ospredje prihaja tudi večja potreba po
zagotavljanju ustrezne pomoči ter podpore tem otrokom v okviru vzgoje
in izobraževanja, kar zahteva zadostno usposobljenost pedagoških delav-
cev. Inkluzivni pedagogi se lahko zaposlujejo v različnih programih vzgoje
in izobraževanja, v katere se vključujejo tudi otroci z avtizmom, zato je po-
membno, da že v času študija pridobijo kompetence, ki jim bodo omogočale
kakovostno pedagoško delo in uporabo znanstveno podprtih pristopov pri
obravnavi otrok z avtizmom. Želeli smo preveriti, kako bodoči inkluzivni pe-
dagogi ocenjujejo svoje kompetence na področju dela z otroki z avtizmom
pred in po izvedbi predmeta Metode dela z otroki z različnimi motnjami; pri
tem smo se usmerili v poznavanje značilnosti otrok z avtizmom, pridruže-
nih stanj in pristopov/strategij dela z njimi, usposobljenost za prepoznava-
nje zgodnjih znakov avtizma ter poznavanje lestvic za zgodnje odkrivanje

⁴ Ker je inkluzivni pedagog razmeroma nov profil pedagoškega delavca, se dosedanje raziskave
nanašajo predvsem na specialne pedagoge in druge pedagoške delavce.

53
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58