Page 536 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 536
Bardorfer, Kristina Krže, Ajda Troha in Lejla Bešić
Dejavniki dimenzij čustvenega blagostanja
Pri prvem raziskovalnem vprašanju nas je zanimalo, kakšno je čustveno bla-
gostanje študentov in kateri so dejavniki, ki po njihovem mnenju prispevajo
k njihovemu čustvenemu blagostanju. Pri vprašanju, katera pozitivna čustva
so doživljali v zadnjem času, so navajali ljubezen do družine in partnerjev,
ki jim nudijo oporo, ter optimizem, ki je posledica relativno nemotenega in
gladkega poteka študija v skladu z njihovimi pričakovanji. Pogosto so inter-
vjuvani študenti omenjali tudi ponos, ki so ga doživljali ob uspešno oprav-
ljenih izpitih in drugih študijskih obveznostih ter tudi zaradi doseženih zada-
nih osebnih ciljev, v kar so vložili precej truda. Intervjuvani študenti menijo,
da lahko svoje znanje uporabijo tudi na drugih področjih, npr. v vsakdanjem
življenju, kakovost svojega znanja pa so pripisali kakovostnemu študiju ter
profesionalnim izkušnjam:
Ponosna sem, ker sem kar veliko truda vložila v študij. In vem, da ni bila
vedno idealna situacija, a sem kljub temu prišla skozi in veliko odnesla.
Poleg omenjenih pozitivnih čustev so doživljali še veselje, ki ga doživljajo
med nekaterimi zabavnejšimi interaktivnimi učnimi urami, kjer se naučijo
kaj novega in uporabnega, še pogosteje pa pri druženju s prijatelji in z dru-
žino. K veselju pa je bistveno pripomoglo tudi praznično vzdušje prihajajočih
božično-novoletnih praznikov, ko so okraševali, nakupovali darila, pripravljali
presenečenja za družino, poleg tega pa so jim študija prosti dnevi omogočali,
da so nekaj časa posvetili tudi sebi.
Rezultati naše raziskave so skladni z rezultati raziskave Pekruna idr. (2002),
v kateri so ugotovili, da študenti med študijem doživljajo veliko pozitivnih
čustev, ki jih povezujejo z uspešnim študijem, s samopodobo in socialnim
življenjem.
V drugem sklopu vprašanj smo se navezali na negativna čustva, ki so jih
študenti doživljali v zadnjih tednih. Zanimalo nas je, kdaj in zakaj so doživljali
takšna čustva. Vsi udeleženci so kot negativno čustvo oz. psihofizično stanje
navedli stres in otopelost, ki ju doživljajo predvsem zaradi študija in bližajo-
čega se izpitnega obdobja ter za to obdobje značilnih študijskih obremenitev
pa tudi zaradi slabših odnosov s sošolci in splošnega pomanjkanja prostega
časa. Študenti številne študijske obveznosti povezujejo tudi z utrujenostjo. V
povezavi s stresom Sari (2012) navaja, da je stres bolj izražen pri tistih študen-
tih, ki imajo težave pri študiju. Možno je, da tudi študenti, ki so sodelovali v
naši raziskavi, višjo stopnjo stresa doživljajo zaradi težav pri študiju.
Poleg stresa nekateri doživljajo tudi žalost kot posledico osamljenosti, ne-
536
Dejavniki dimenzij čustvenega blagostanja
Pri prvem raziskovalnem vprašanju nas je zanimalo, kakšno je čustveno bla-
gostanje študentov in kateri so dejavniki, ki po njihovem mnenju prispevajo
k njihovemu čustvenemu blagostanju. Pri vprašanju, katera pozitivna čustva
so doživljali v zadnjem času, so navajali ljubezen do družine in partnerjev,
ki jim nudijo oporo, ter optimizem, ki je posledica relativno nemotenega in
gladkega poteka študija v skladu z njihovimi pričakovanji. Pogosto so inter-
vjuvani študenti omenjali tudi ponos, ki so ga doživljali ob uspešno oprav-
ljenih izpitih in drugih študijskih obveznostih ter tudi zaradi doseženih zada-
nih osebnih ciljev, v kar so vložili precej truda. Intervjuvani študenti menijo,
da lahko svoje znanje uporabijo tudi na drugih področjih, npr. v vsakdanjem
življenju, kakovost svojega znanja pa so pripisali kakovostnemu študiju ter
profesionalnim izkušnjam:
Ponosna sem, ker sem kar veliko truda vložila v študij. In vem, da ni bila
vedno idealna situacija, a sem kljub temu prišla skozi in veliko odnesla.
Poleg omenjenih pozitivnih čustev so doživljali še veselje, ki ga doživljajo
med nekaterimi zabavnejšimi interaktivnimi učnimi urami, kjer se naučijo
kaj novega in uporabnega, še pogosteje pa pri druženju s prijatelji in z dru-
žino. K veselju pa je bistveno pripomoglo tudi praznično vzdušje prihajajočih
božično-novoletnih praznikov, ko so okraševali, nakupovali darila, pripravljali
presenečenja za družino, poleg tega pa so jim študija prosti dnevi omogočali,
da so nekaj časa posvetili tudi sebi.
Rezultati naše raziskave so skladni z rezultati raziskave Pekruna idr. (2002),
v kateri so ugotovili, da študenti med študijem doživljajo veliko pozitivnih
čustev, ki jih povezujejo z uspešnim študijem, s samopodobo in socialnim
življenjem.
V drugem sklopu vprašanj smo se navezali na negativna čustva, ki so jih
študenti doživljali v zadnjih tednih. Zanimalo nas je, kdaj in zakaj so doživljali
takšna čustva. Vsi udeleženci so kot negativno čustvo oz. psihofizično stanje
navedli stres in otopelost, ki ju doživljajo predvsem zaradi študija in bližajo-
čega se izpitnega obdobja ter za to obdobje značilnih študijskih obremenitev
pa tudi zaradi slabših odnosov s sošolci in splošnega pomanjkanja prostega
časa. Študenti številne študijske obveznosti povezujejo tudi z utrujenostjo. V
povezavi s stresom Sari (2012) navaja, da je stres bolj izražen pri tistih študen-
tih, ki imajo težave pri študiju. Možno je, da tudi študenti, ki so sodelovali v
naši raziskavi, višjo stopnjo stresa doživljajo zaradi težav pri študiju.
Poleg stresa nekateri doživljajo tudi žalost kot posledico osamljenosti, ne-
536