Page 560 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 560
Žnidaršič in Maja Lebeničnik

Preglednica 5 Uporaba strategij spodbujanja avtonomije glede na delovno dobo

Strategije spodbujanja avtonomije N M SD KA KS

Izbirajo, na kakšen način bodo izkazali pridobljeno (a)  , , –, ,
znanje in/ali veščine (b)  , , –, –,

Izberejo člane svoje skupine (a)  , , –, ,

(b)  , , –, –,

Oblikujejo osebne cilje ali nalogo prilagodijo tako, (a)  , , –, ,
da ustreza njihovim interesom (b)  , , –, ,

»Učitelj manj govori in več posluša, besedo daje (a)  , , –, –,
učencem.« (b)  , , –, ,

Izražajo svoje želje in potrebe (a)  , , , –,

(b)  , , , –,

Sami uporabljajo/obdelujejo (učne) materiale (a)  , , , –,

(b)  , , –, –,

Prejemajo povratne informacije glede svojega dela (a)  , , –, –,

(npr. pohvale: »Dobro delo«, »Odlično si opravil«) (b)  , , –, ,

Svobodno razpravljajo o različnih idejah (npr. v (a)  , , , –,
okviru debate, dela po skupinah) (b)  , , –, ,

Izbirajo postopek ocenjevanja in rok za oddajo (a)  , , , ,
šolskih nalog (b)  , , , ,

Opombe Delovna doba: (a) pod 15 let, (b) nad 15 let. N – numerus, M – aritmetična sredina, SD – stan-
dardna deviacija, KA – koeficient asimetrije, KS – koeficient sploščenosti.

jah »Prejemajo povratne informacije glede svojega dela (npr. pohvale: ›Dobro
delo‹, ›Odlično si opravil‹)« in »Izražajo svoje želje in potrebe«, kjer smo name-
sto parametričnega testa uporabili neparametični, Mann-Whitneyjev preiz-
kus.

Sklenemo lahko, da med učitelji z daljšo in tistimi s krajšo delovno dobo
ni pomembnih statističnih razlik v pogostosti uporabe strategij spodbujanja
avtonomije. Na podlagi dobljenih rezultatov lahko hipotezo, da med učitelji
z daljšo in učitelji s krajšo delovno dobo glede uporabe strategij spodbujanja
avtonomije obstajajo razlike, ovržemo, saj razlike niso statistično pomembne.

Ugotavljamo, da rezultati niso konsistentni s predhodnimi raziskavami
(Stefanou idr. 2004; Jang, Reeve in Deci 2010; Ryan idr. 2016; Aelterman idr.
2016; Burke in Grosvenor 2003), pri katerih je bilo ugotovljeno, da izkušenejši
učitelji bolje spodbujajo in so običajno učinkovitejši pri zagotavljanju orga-
nizacijske, proceduralne ter kognitivne podpore avtonomiji svojih učencev.
Sklepamo, da smo do takih rezultatov prišli, ker smo imeli premajhen vzorec
učiteljev, da bi lahko prikazali razlike med spremenljivkama, tudi če te ob-

560
   555   556   557   558   559   560   561   562   563   564   565