Page 67 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 67
Logopedska obravnava jecljanja in
kompetence v luči preteklosti in sedanjosti
Mateja Gačnik
Univerza na Primorskem in Center za komunikacijo, sluh in govor Portorož
mateja.gacnik@pef.upr.si
Andreja Istenič
Univerza na Primorskem
andreja.istenic@pef.upr.si
Jecljanje se najpogosteje pojavi v obdobju otroštva in povzroči ovire v
govorno-jezikovni komunikaciji, ki se odražajo tudi na drugih področjih po-
sameznikovega funkcioniranja. Skozi zgodovino sta se razumevanje ter po-
sledično tudi način pomoči osebam z jecljanjem spreminjala. Danes jecljanje
obravnavajo logopedi. Strokovne prakse se med slednjimi razlikujejo. Namen
pričujoče raziskave je bil dobiti vpogled v razumevanje jecljanja skozi čas, v
strokovne prakse slovenskih logopedov in njihovo samooceno kompetentno-
sti pri delu z otroki, ki jecljajo. V Sloveniji obravnave potekajo v šolskem in
zdravstvenem okolju, zato so nas zanimale morebitne razlike med praksami
logopedov glede na delovno okolje in delovno dobo. Ugotovitve so pokazale
nizko samooceno kompetentnosti slovenskih logopedov za obravnavo jeclja-
nja ter pomembne razlike med pomenom, ki ga logopedi pripisujejo postop-
kom začetne obravnave jecljanja v otroštvu, in njihovim dejanskim izvajanjem
v praksi. Rezultati nakazujejo potrebo po okrepitvi kompetenc logopedov na
tem področju dela.
Ključne besede: jecljanje v otroštvu, razumevanje jecljanja skozi čas, logoped-
ska praksa danes, kompetence
Uvod
»Spreminjajoče se perspektive v terapevtski praksi jecljanja so posledica
sprememb v znanju, družbenih vrednotah in sistemih prepričanj družbe«
(Leahy 2005, 274). Trenutna praksa pomoči osebam z jecljanjem izhaja iz pre-
teklih praks in tlakuje pot prihodnjim. Čeprav je pojav jecljanja verjetno star
toliko kot govor sam in je prisoten v vseh socialnih skupinah, je objav o nje-
govih zgodovinskih vidikih izjemno malo (Brosch in Pirsig 2001).
Razumevanje in obravnava jecljanja skozi čas
Od prvih ohranjenih navedb jecljanja v kitajskih zapisih, nastalih 4.000 let pr.
n. št., do danes je bilo razumevanje le-tega podvrženo številnim teorijam in
Istenič, A., M. Gačnik, B. Horvat, M. Kukanja Gabrijelčič, V. R. Kiswarday, M. Lebeničnik, M. Mezgec in M. Volk, ur.
2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-255-8.67-83
kompetence v luči preteklosti in sedanjosti
Mateja Gačnik
Univerza na Primorskem in Center za komunikacijo, sluh in govor Portorož
mateja.gacnik@pef.upr.si
Andreja Istenič
Univerza na Primorskem
andreja.istenic@pef.upr.si
Jecljanje se najpogosteje pojavi v obdobju otroštva in povzroči ovire v
govorno-jezikovni komunikaciji, ki se odražajo tudi na drugih področjih po-
sameznikovega funkcioniranja. Skozi zgodovino sta se razumevanje ter po-
sledično tudi način pomoči osebam z jecljanjem spreminjala. Danes jecljanje
obravnavajo logopedi. Strokovne prakse se med slednjimi razlikujejo. Namen
pričujoče raziskave je bil dobiti vpogled v razumevanje jecljanja skozi čas, v
strokovne prakse slovenskih logopedov in njihovo samooceno kompetentno-
sti pri delu z otroki, ki jecljajo. V Sloveniji obravnave potekajo v šolskem in
zdravstvenem okolju, zato so nas zanimale morebitne razlike med praksami
logopedov glede na delovno okolje in delovno dobo. Ugotovitve so pokazale
nizko samooceno kompetentnosti slovenskih logopedov za obravnavo jeclja-
nja ter pomembne razlike med pomenom, ki ga logopedi pripisujejo postop-
kom začetne obravnave jecljanja v otroštvu, in njihovim dejanskim izvajanjem
v praksi. Rezultati nakazujejo potrebo po okrepitvi kompetenc logopedov na
tem področju dela.
Ključne besede: jecljanje v otroštvu, razumevanje jecljanja skozi čas, logoped-
ska praksa danes, kompetence
Uvod
»Spreminjajoče se perspektive v terapevtski praksi jecljanja so posledica
sprememb v znanju, družbenih vrednotah in sistemih prepričanj družbe«
(Leahy 2005, 274). Trenutna praksa pomoči osebam z jecljanjem izhaja iz pre-
teklih praks in tlakuje pot prihodnjim. Čeprav je pojav jecljanja verjetno star
toliko kot govor sam in je prisoten v vseh socialnih skupinah, je objav o nje-
govih zgodovinskih vidikih izjemno malo (Brosch in Pirsig 2001).
Razumevanje in obravnava jecljanja skozi čas
Od prvih ohranjenih navedb jecljanja v kitajskih zapisih, nastalih 4.000 let pr.
n. št., do danes je bilo razumevanje le-tega podvrženo številnim teorijam in
Istenič, A., M. Gačnik, B. Horvat, M. Kukanja Gabrijelčič, V. R. Kiswarday, M. Lebeničnik, M. Mezgec in M. Volk, ur.
2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-255-8.67-83