Page 74 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 74
eja Gačnik in Andreja Istenič

Preglednica 1 Vključevanje postopkov pri oblikovanju začetnega mnenja

Parametri Delovno okolje Delovna doba

Uporaba dejavnikov tveganja Šola Ambulanta Pod  let  let in več
Ocenjevanje vrste disfluentnosti
Ocen. otrokovih stališč do govora Da Ne Da Ne Da Ne Da Ne
Napotitev k drugemu logopedu
Svetovanje staršem , , , , , , , ,
, , , , , , , ,

, , , , , , , ,
, , , , , , , ,

, , , , , , , ,

Opombe Šola: N = 28, ambulanta: N = 51, pod 10 let: N = 36, 10 let in več: N = 43. V odstotkih.

poroča nekoliko več logopedov iz zdravstvenih ambulant (76,47 ) kot iz šol-
skega okolja (64,47 ). Delovna doba se pri tem ni izkazala za pomembno,
saj se velik delež logopedov iz obeh skupin (čez 72 ) odloča za napotitev
drugam. Večina logopedov (dobrih 70 ) se odloča za svetovanje staršem,
ne glede na delovno okolje ali delovno dobo. Na tretjem mestu po pogo-
stosti vključevanja v prva srečanja je ocenjevanje vrste disfluentnosti, ki ga
opravi 46,87  logopedov. Slednjo oceno izvede podobno število logope-
dov iz zdravstva kot tistih iz šolstva, je pa značilnejša za logopede z več de-
lovnimi izkušnjami. Najmanj logopedov v začetno obravnavo jecljanja otrok
vključi uporabo dejavnikov tveganja (37,35 ) in ocenjevanje otrokovih sta-
lišč do govora (33,76 ). Pri obeh postavkah ni večjih razlik med logopedi iz
različnih delovnih okolij in z različno delovno dobo. Manjše razlike kažejo, da
je ocenjevanje otrokovih stališč v nekoliko večji rabi pri logopedih iz šolskega
okolja ter z manj delovne dobe. Primerjava med skupinami je pokazala naj-
večje razlike pri koriščenju dejavnikov tveganja. Uporablja jih večji odstotek
logopedov iz zdravstva (45,20) kot tistih iz šolstva (28,57) in večji odstotek lo-
gopedov z več delovne dobe (53,49) kot tistih z manj (22,22).

Rezultati (prikazani v preglednici 2) so pokazali, da so logopedi iz vzorca
vse navedene postavke, povzete po lestvici Care M. Singer in Ellen M. Kelly
(2021), ocenili kot izjemno pomembne, z izjemo pogovora z otrokom o jeclja-
nju, ki se je znašel med ocenama »izjemno pomemben« in »delno pomem-
ben«. V ocenah logopedov iz različnih delovnih okolij in z različno delovno
dobo ni bilo najdenih pomembnih razlik. Sodelujoči logopedi so najvišji po-
men dodelili pogovoru s starši glede nasvetov, ki jih dajejo otroku v zvezi z
govorom, nato razlagi jecljanja staršem ter ocenjevanju s pomočjo dejavni-
kov tveganja. Sledile so postavke »Razlaga dejavnikov tveganja ter nadalj-
njih postopkov obravnave staršem«, »Ocenjevanje reakcij in emocij otroka«

74
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79