Page 35 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 35

I.1 ∙ osnove etike in moralne refleksije

                 Kontraktualizem
            Kot nakazuje že ime, ta teorija izvor moralnosti postavlja v pogodbo (lat.
            contractus) oz. dogovor. Osnovno merilo moralnosti v kontraktualizmu je
            skladnost ravnanja s pravili, ki so bila skupno dogovorjena.
                 Kontraktualizem temelji na teoriji družbene pogodbe, ki sta jo za-
            govarjala omenjeni Hobbes in Jean-Jacques Rousseau (2017). Ta pravi, da
            družbeni red in z njim tudi institucija moralnosti nastane z dogovorom,
            ki ga posamezniki sklenejo, da preidejo iz t. i. »naravnega stanja« (v kate-
            rem vlada popolna osebna svoboda, z njo pa tudi nekaznovanost nasilnih
            dejanj, saj (še) ne obstaja nobena moralna institucija, ki bi tovrstno rav-
            nanje sankcionirala) v »civilno« ali »družbeno« stanje (v katerem se posa-
            mezniki odpovejo svoji totalni naravni svobodi v korist družbenih insti-
            tucij, ki poslej zagotavljajo stabilnost skupnosti).
                 Ideja, da moralna pravila vzpostavi dogovor med člani skupnosti, je
            vsaj implicitno prisotna v čedalje popularnejši instituciji etiških kodek-
            sov. Ti predstavljajo stanovski dogovor glede osnovnih poklicnih vre-
            dnot in pravil vedênja, h kateremu pristopijo posamezniki, kadar zaklju-
            čijo šolanje oz. stopijo na samostojno profesionalno pot (ali če se vpišejo
            v določeno institucijo, recimo društvo ali šolo). Etiški kodeksi lahko sicer
            pomembno prispevajo k zavesti o moralnih dimenzijah poklicnega in pro-
            fesionalnega ravnanja.
                 Med glavnimi teoretskimi kritikami kontraktualizma je problem za-
            čaranega kroga: dogovori namreč (ne)moralnost predpostavljajo že vnap-
            rej, ne pa, da jo vzpostavljajo – dogovor, da je kraja nemoralna, je lahko
            sklenjen le, če že vnaprej obstaja strinjanje glede problematičnosti tega
            dejanja; če tega ne bi bilo, dogovora sploh ne bi moglo biti, saj ga ne bi ime-
            li okoli česa skleniti.
                 Podobno težavo za kontraktualizem predstavlja tudi dejstvo, da ima-
            mo lahko očitno moralno sporne dogovore, kar pa ne bi bilo možno, če
            bi bila moralnost res posledica pogodbe, saj bi moral biti v tem primeru
            pač vsak dogovor eo ipso moralen. Zamisel, da moralnost inavgurira kon-
            trakt, je v resnici lahko precej nevarna, saj lahko krivično sklenjeni dogo-
            vori dajejo lažen vtis moralnosti.
                 V povezavi s tem lahko razumemo tudi pomislek glede nevarnos-
            ti kodeksov etike, ki lahko zmanjšujejo avtonomnost moralne refleksije,
            saj dajejo občutek, da posameznikom ni treba razmišljati o kočljivih mo-
            ralnih zagatah, pač pa je dovolj že, če slepo sledijo zapisanim pravilom.
            Klampfer (2010) tako opozarja, da se naporno in zagatno moralno presojo


                                                                               33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40