Page 17 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 17

Hermenevtična analiza


               Če pogledamo primer simbolov za učitelja, učitelja pogosto predstavljajo:
                – z metaforo gasilca, s katero ponazarjajo, da mora biti vedno pripravljen
                  na gašenje požarov ali na nenačrtovane dogodke, ki se nepričakovano
                  pojavijo v vzgojno-izobraževalnem delu;
                – kot natakarja, saj učenec pogosto nestrpno čaka, da učitelj pride k
                  njemu, mu da besedo, hitro odgovori na njegovo vprašanje ipd.;
                – kot osebo, ki nosi težko breme, saj mora poleg izobraževanja poskrbeti
                  tudi za vzgojo zaupanih mu oseb, njihovo socializacijo ipd.;
                – kot osebo, ki ima zavezan jezik in mora le izvrševati navodila drugih;
                – kot »supermana« ali superpraktika, ki mora biti usposobljen in izurjen
                  v različnih ter nepredvidenih stvareh;
                – kot paradnega ali mrtvega konja – paradni konj naj bi predstavljal do-
                  brega učitelja, ki ga dajo za primer drugim, mrtvi konj pa tistega, ki ga
                  ne moreš spremeniti.

               Lahko bi navedli še kakšno metaforo ali simbol za učitelja, ki jo oz. ga sre-
             čamo v vzgojno-izobraževalni praksi. Primeri metafor ali uporaba simbolov
             kaže, kako pomemben je tudi kontekst, nameni vključenih v raziskavo in ne
             le posamezen simbol, znak ali metafora, ki jo nekdo uporabi.

             Hermenevtična analiza
             Hermenevtika se osredotoča na interpretacijo, saj tudi njeno ime izvira iz gr-
             ške besede hermeneuein, ki pomeni razumevanje in interpretiranje.⁵ Herme-
             nevtika se izvorno bolj osredotoča na razumevanje legend, literature in zgo-
             dovinskih dokumentov (McManus Holroyd, 2007; Patton, 2002) pa tudi na ra-
             zumevanje kulture in družbe (Flere, 2000).⁶
               Hermenevtična analiza nastopa kot »veščina razumevanja in razlage«, ki
             poteka ciklično in vključuje tako subjektiven kot objektiven način interpreti-
             ranja (Vieira in de Queiroz, 2017). Od vsebinske analize se razlikuje v tem, da
             slednja prepozna pomembne kategorije, vendar ne pokaže medsebojnih od-
             nosov med njimi. Hermenevtična analiza pa, nasprotno, preko sistema konč-
             nega organiziranja spodbuja celovitejše razumevanje pojava/-ov s prikazom
             medsebojnih odnosov med kategorijami in z ohranjanjem ter s poudarja-
             njem opredelitve posameznih kategorij. Za hermenevtično analizo je pose-

            ⁵ Flere (2000) meni, da je pri hermenevtiki poudarek na tolmačenju in razumevanju.
            ⁶ Izvorno naj bi bila filološka veda, ki se je ukvarjala z ugotavljanjem prisotnosti izvirnih besedil
             in pomenov sporočil v njih. Kasneje se je pojem »razširil na pomenljivost vseh kulturnih tvorb
             in še kasneje tudi na analizo družbe« (Flere, 2000, str. 26).


                                                                             17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22