Page 21 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 21

Kvalitativna vsebinska analiza




                                  Podkate-                           Jedrna
                  Koda                             Kategorija
                                   gorija                           kategorija
             Slika 1.3  Potek kodiranja


             jemo, ko imamo večjo količino gradiva in potrebujemo dodatno raven klasi-
             fikacije ali razčlembe.
               V tuji literaturi v glavnem srečamo naslednje klasifikacije: koda, katego-
             rija in jedrna kategorija (npr. Corbin in Strauss (1990), Saldana (2013)). Neka-
             teri pa omenjajo tudi podkode (Osborne O’Hagan in O’Connor, 2015; Saldana,
             2016) oz. podkategorije (Charmaz, 2006; Giles idr., 2016; Mesec, 1998).⁹ Name-
             sto podkategorij lahko oblikujemo samo kategorije, ki povzemajo sorodne
             kode.
               Kategoriji določimo pomen tako, da ob njej navedemo vse kode, ki vanjo
             sodijo. S pomočjo zbranega gradiva, iz katerega so bile oblikovane kode, pa
             jo poskušamo opisati (Vogrinc, 2008). Z izvedbo kategorizacije želimo kode
             umestiti in jim določiti pripadnost v skupini, kar dosežemo z oblikovanjem
             kategorij.
               V zaključku celotne analize oblikujemo jedrno kategorijo, ki povzema in
             sintetiziraoblikovanekategorije.Zanjeno oblikovanjestapotrebnačasin ve-
             liko kodiranja ter analize, s čimer preverimo njeno nasičenost in ustreznost.
             Merilo za določitev jedrne kategorije je, da povzema čim več drugih katego-
             rij in njihovih lastnosti ter da predstavlja velik del podatkov (npr. dogodkov,
             občutkov), ki jih želimo opisati.
               Jedrna kategorija je navadno v podatkih vseskozi prisotna in med analizo
             postajavsestabilnejšatervednoboljpovezanazostalimikodami/kategorijami.
             Tako se smiselno in preprosto povezuje z ostalimi kategorijami, kar ji prinaša
             pomembnost in posebno pojasnjevalno moč v prikazu podatkov (Holton,
             2010).
               Slika 1.3 predstavlja primer poteka izvedbe procesa kodiranja. Ni nujno, da
             se v celoti držimo predlaganega zaporedja; predvsem podkategorija je tista,
             ki je pogosto ne oblikujemo. Glede na gradivo, predvsem glede na njegovo
             obsežnost, bomo v procesu kodiranja sami presodili, koliko stopenjsko oz.
             kako razčlenjeno in nato sintetizirano bo naše kodiranje.
               Redkokdo že v sklopu prvega kodiranja dobi pravo oz. dokončno verzijo


            ⁹ Več o različnih poimenovanjih v okviru kodiranja je navedeno tudi v poglavju »Utemeljena te-
             orija«.


                                                                             21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26