Page 26 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 26
Urejanje podatkov in kvalitativna obdelava podatkov
Dolo-
Nadalj-
čitev Odprto Obliko-
gradiva, Obliko- nje kodi- Revizija vanje
kodi- vanje ranje
ki bo kod kate-
ranje kod podat-
anali- gorij
kov
zirano
Slika 1.4 Induktivni pristop kvalitativne vsebinske analize (prirejeno po Cho in Lee (2014))
Induktivni pristop je primeren tudi, kadar je predhodno znanje o razisko-
vanem pojavu omejeno ali razdrobljeno. Pri tem pristopu kode in kategorije
izhajajo neposredno iz podatkov ter se oblikujejo med analiziranjem bese-
dila. Kot smo zapisali, je induktivni pristop v okviru kvalitativnega raziskova-
nja bistveno značilnejši in prisotnejši.¹³
Mayring (2000, v Cho in Lee, 2014) opisuje korake za izvedbo kvalitativne
vsebinske analize, pri čemer prikaže tudi razliko v korakih glede na uporabo
induktivnega ali deduktivnega pristopa.
Koraki kvalitativne vsebinske analize so npr. sestavljeni iz:
1. raziskovalnega vprašanja;
2. določitve kategorij in ravni abstrakcije;
3. razvoja induktivnih kategorij iz gradiva;
4. pregleda in dopolnitve kategorij (revizija kategorij);
5. končne obdelave besedila in
6. razlage oz. interpretacije rezultatov.
Induktivni pristop kvalitativne vsebinske analize sta Ji Young Cho in Eun
HeeLee (2014) predstavilananačin, kigapredstavlja slika1.4.
Pri deduktivnem pristopu (slika 1.5) sta 2. in 3. stopnja različni, npr.:
2. teoretično opredeljene kategorije in
3. teoretično oblikovana pravila kodiranja.
Nekateri avtorji (npr. Hsieh in Shannon, 2005) kvalitativno vsebinsko ana-
lizo ne ločijo po načinu kodiranja, ampak jo delijo na več skupin, npr. na:
¹³ Če ponovimo, kar smo navedli že za deduktivni pristop, ki smo ga omenili pri vsebinski analizi,
se začne z vnaprej določenimi kategorijami, ki izhajajo iz predhodne ustrezne teorije, raziskav
ali literature ali pa smo jih oblikovali na osnovi študija literature in virov kot cilje ter razisko-
valna vprašanja. Deduktivni pristop je primeren, kadar je cilj raziskave preveriti obstoječo teo-
rijo ali ponovno preveriti obstoječe rezultate v novem kontekstu (Elo in Kyngäs, 2007). Katego-
rije (lahko tudi kode), ki so pri deduktivnem pristopu pogosto že predhodno oblikovane, nato
»iščemo« v zbranem besedilu.
26