Page 30 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 30

Urejanje podatkov in kvalitativna obdelava podatkov


                  uporabiti tudi več pristopov. Pristopi so induktivni, deduktivni ter kombini-
                  rani in smo jih že navedli pri kvalitativni vsebinski analizi, Jenna Crosley (2001)
                  pa poleg induktivnega in deduktivnega pristopa navaja še latentni in seman-
                  tični pristop. Če povzamemo induktivni in deduktivni pristop ter razložimo še
                  semantičnega in latentnega:

                     – Induktivni pristop zajema proces kodiranja podatkov, kjer slednjih ne
                       poskušamo umestiti v že obstoječi okvir kodiranja ali v raziskovalčeve
                       analitične predsodke. Pristop temelji na podatkih zbranega gradiva.
                     – Deduktivni (imenovan tudi teoretični) pristop navadno vodi razisko-
                       valčev teoretični okvir. Ta pristop navadno zagotavlja manj bogat opis
                       vseh podatkov in podrobnejšo analizo nekaterih vidikov podatkov. Po-
                       datke lahko kodiramo za precej specifično raziskovalno vprašanje (kar
                       nakazuje na deduktivni pristop) ali pa se specifično raziskovalno vpra-
                       šanje razvije skozi proces kodiranja (kar nakazuje na induktivni pristop)
                       (Braun in Clarke, 2006).
                     – Pri semantičnem pristopu raziskovalec upošteva le podatke, ki so bili
                       eksplicitno ali nedvoumno navedeni ali napisani. Običajno se seman-
                       tični pristop uporablja pri raziskovanju mnenj in stališč, ki so navadno
                       nedvoumno (eksplicitno) izražena.
                     – Pri latentnem pristopu pa nasprotno od semantičnega iščemo razloge
                       zapomenskovsebino.Latentnipristopvključujeelementinterpretacije
                       s pomočjo implicitnih ali prikritih teorij ali idej, misli in konceptov.


                    Izbira pristopa je odvisna od vrste podatkov, ki so analizirani, in tega, kaj
                  želimo s svojo analizo doseči. Tematske analize pogosto vključujejo vse na-
                  vedene pristope (Braun idr., 2016). Jenna Crosley (2021) je napisala:

                       Na primer, če želimo analizirati mnenja, izražena v intervjujih, in pred-
                       hodno vemo, kaj iščemo (npr. da imamo pred začetkom analize se-
                       stavljen seznam kod), bomo uporabili deduktivni in semantični pristop.
                       Če pa želimo raziskati osnovni pomen, ki ga izražajo udeleženci, in ni-
                       mamo vnaprej določenega nabora kod, bo verjetno izbrana kombina-
                       cija induktivnega in latentnega pristopa.

                    Najsplošnejesprejetokvirzaizvajanjetematskeanalizevključujepostopek
                  v šestih korakih (Braun in Clarke, 2006; Kiger in Varpio, 2020):

                     1. seznanjanje s podatki;
                    2. generiranje začetnih kod;


                  30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35