Page 30 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 30
Urejanje podatkov in kvalitativna obdelava podatkov
uporabiti tudi več pristopov. Pristopi so induktivni, deduktivni ter kombini-
rani in smo jih že navedli pri kvalitativni vsebinski analizi, Jenna Crosley (2001)
pa poleg induktivnega in deduktivnega pristopa navaja še latentni in seman-
tični pristop. Če povzamemo induktivni in deduktivni pristop ter razložimo še
semantičnega in latentnega:
– Induktivni pristop zajema proces kodiranja podatkov, kjer slednjih ne
poskušamo umestiti v že obstoječi okvir kodiranja ali v raziskovalčeve
analitične predsodke. Pristop temelji na podatkih zbranega gradiva.
– Deduktivni (imenovan tudi teoretični) pristop navadno vodi razisko-
valčev teoretični okvir. Ta pristop navadno zagotavlja manj bogat opis
vseh podatkov in podrobnejšo analizo nekaterih vidikov podatkov. Po-
datke lahko kodiramo za precej specifično raziskovalno vprašanje (kar
nakazuje na deduktivni pristop) ali pa se specifično raziskovalno vpra-
šanje razvije skozi proces kodiranja (kar nakazuje na induktivni pristop)
(Braun in Clarke, 2006).
– Pri semantičnem pristopu raziskovalec upošteva le podatke, ki so bili
eksplicitno ali nedvoumno navedeni ali napisani. Običajno se seman-
tični pristop uporablja pri raziskovanju mnenj in stališč, ki so navadno
nedvoumno (eksplicitno) izražena.
– Pri latentnem pristopu pa nasprotno od semantičnega iščemo razloge
zapomenskovsebino.Latentnipristopvključujeelementinterpretacije
s pomočjo implicitnih ali prikritih teorij ali idej, misli in konceptov.
Izbira pristopa je odvisna od vrste podatkov, ki so analizirani, in tega, kaj
želimo s svojo analizo doseči. Tematske analize pogosto vključujejo vse na-
vedene pristope (Braun idr., 2016). Jenna Crosley (2021) je napisala:
Na primer, če želimo analizirati mnenja, izražena v intervjujih, in pred-
hodno vemo, kaj iščemo (npr. da imamo pred začetkom analize se-
stavljen seznam kod), bomo uporabili deduktivni in semantični pristop.
Če pa želimo raziskati osnovni pomen, ki ga izražajo udeleženci, in ni-
mamo vnaprej določenega nabora kod, bo verjetno izbrana kombina-
cija induktivnega in latentnega pristopa.
Najsplošnejesprejetokvirzaizvajanjetematskeanalizevključujepostopek
v šestih korakih (Braun in Clarke, 2006; Kiger in Varpio, 2020):
1. seznanjanje s podatki;
2. generiranje začetnih kod;
30