Page 27 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 27

Kvalitativna vsebinska analiza



               Dolo-       Teo-       Teor.      Nadalj-
                čitev     retično     obliko-                           Obliko-
               gradiva,    opre-      vana       nje kodi-  Revizija    vanje
                ki bo     deljene     pravila     ranje      kod        kate-
               anali-      kate-      kodi-      podat-                 gorij
                                                  kov
               zirano      gorije     ranja
             Slika 1.5  Deduktivni pristop kvalitativne vsebinske analize (prirejeno po Cho in Lee (2014))

                – konvencionalno vsebinsko analizo;
                – usmerjeno vsebinsko analizo in
                – sumativno vsebinsko analizo.

               Ključne razlike med njimi so v oblikovanju začetnih kod, ki izhajajo iz in-
             duktivnega ali/in deduktivnega pristopa.
               Pri konvencionalni vsebinski analizi izhajamo iz podatkov. Raziskovalec
             lahko s tem pristopom običajno pridobi boljše razumevanje raziskovanega
             pojava. Lahko bi rekli, da ta način temelji na induktivnem pristopu.
               Pri usmerjeni vsebinski analizi raziskovalec uporabi obstoječo teorijo ali
             predhodne raziskave, da razvije začetno shemo kodiranja, preden začne ana-
             lizirati podatke. Ko analiza poteka, se razvijejo dodatne kode, začetna shema
             kodiranja pa se revidira in izboljša. Temu bi lahko rekli deduktivni pristop.
             Raziskovalci, ki uporabljajo usmerjeno vsebinsko analizo, lahko učinkovito
             razširijo ali izboljšajo teorijo, ki jim je izhodišče.
               Pri sumativni vsebinski analizi pa se besedilo, namesto da bi podatke ana-
             lizirali kot celoto, pogosto obravnava kot posamezne besede ali v povezavi
             z določeno vsebino. Analiza vzorcev vodi do interpretacije kontekstualnega
             pomena določenih pojmov ali vsebin, ki izhajajo iz zanimanja raziskovalcev
             in pregleda literature. Sumativna vsebinska analiza temelji na kombiniranem
             pristopu (tj. kombiniranju induktivnega in deduktivnega pristopa).
               Pri branju literature o kodiranju zato zasledimo različne načine kodiranja,
             za katere se raziskovalci sami odločijo in presodijo, kateri način je zanje naj-
             primernejši glede na zbrano gradivo in stopnjo kodiranja.
               Saldana (2013) opisuje nekaj načinov kodiranja,¹⁴ ki jih loči glede na prvi ali
             drugi cikel kodiranja. Prvi cikel dodatno razdeli na šest podskupin metod:

                1. slovnične metode, npr. kodiranje atributov (angl. attribute coding),
               2. književne in jezikovne metode: kodiranje pripovedi (angl. narrative co-
                  ding),

           ¹⁴ Navajamo le nekaj načinov kodiranja iz vsakega cikla.


                                                                             27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32