Page 49 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 49

Utemeljena teorija


               Poudarjamo, da je besedilo namenjeno predvsem razumevanju metod ob-
             delave podatkov v kvalitativnem raziskovanju, zato raziskovalce usmerjamo,
             da si več o filozofskih predpostavkah in paradigmah preberejo v prvi knjigi
             z naslovom Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od ideje do podatkov (Krmac
             in Cencič, 2022) ter seveda v drugih virih, ki obravnavajo omenjeno tematiko.
             Več besed bomo vrstam kvalitativnih raziskav morda namenili v kakšnem
             drugem besedilu. Kljub temu podajamo preglednico, ki predstavlja ključne
             značilnosti nekaterih kvalitativnih raziskav in osnovno usmeritev glede naju-
             streznejše izbire posamezne raziskave glede na raziskovalni problem.
               V nadaljevanju nekaj pozornosti namenjamo predstavitvi ključnih pojmov
             različnih vrst kvalitativnih raziskav. Kot vidimo iz preglednice 2.1, so med
             predstavljeni raziskavami nekatere značilnosti, ki vrste raziskav drugo od
             druge razlikujejo, hkrati pa obstajajo tudi nekatere skupne značilnosti, ki
             vrste raziskav povezujejo.
               V nadaljevanju predstavljamo le utemeljeno teorijo, ki ima kar dolgo zgo-
             dovino in je njene sestavne dele mogoče uporabiti pri različnih vrstah razi-
             skav, predvsem kot način analize podatkov.

             Utemeljena teorija
             Utemeljena teorija se kaže kot zelo uveljavljena in razširjena, ker ponuja zelo
             dovršen prikaz analize podatkov in tudi ker različni avtorji poudarjajo ter
             spodbujajo njeno rabo oz. uporabo njenih posameznih elementov znotraj
             drugih vrst raziskav (Charmaz, 2006; Glaser, 1999).⁴ Sami glede utemeljene
             teorije, kot že omenjeno, nismo popolnoma prepričani o tem, da gre za vrsto
             kvalitativne raziskave. Kakor navaja tudi Glaser (1978), je utemeljena teorija
             metoda za generiranje teorije s sistematičnim, ponavljajočim se in strogim
             procesom zbiranja in analize podatkov. Nanaša se na specifično metodolo-
             gijo, kako priti od sistematičnega zbiranja podatkov do nastanka multivari-
             atne konceptualne teorije. Kot pravi Glaser (1999, str. 836): »Gre za celoten
             metodološki paket.«
               Vsekakor ni dvoma, da je njen razvoj pomembno prispeval k obdelavi kva-
             litativnih podatkov, zato ji tudi namenjamo posebnost pozornost. Kot pravi
             Kathy Charmaz (2006), se na področju kvalitativnega raziskovanja uteme-
             ljena teorija odraža kot ena izmed glavnih metod oz. analiz za razgradnjo
             besedila na osnovi kodiranja. Njena vloga pri razvoju metod analize kvali-
             tativnih podatkov je še posebej pomembna. To je tudi eden izmed ključnih


            ⁴ Utemeljeno teorijo je kot poseben kvalitativni pristop kvalitativne raziskave navedla tudi Re-
             nata Tesch (1980, v Dey, 1998).


                                                                            49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54