Page 52 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 52

Nekatere vrste raziskav v kvalitativnem raziskovanju


                  čenosti. Poleg tega je v utemeljeni teoriji zaradi narave teoretičnega izbora
                  (angl. theoreticalsampling)⁵teorija ustvarjena iz podatkov. Oblikovana teorija
                  vodi do odločitve, katere vrste podatki so primerni za kasnejše, dodatno zbi-
                  ranje podatkov v procesu izvajanja raziskave (Cho in Lee, 2014). Kot navajajo
                  različni avtorji (npr. Bryman, 2004, v Vogrinc, 2008; Cho in Lee, 2014), nekateri
                  raziskovalci neutemeljeno trdijo, da so pri svojem delu uporabili utemeljeno
                  teorijo, čeprav so v resnici kvalitativno vsebinsko analizo, saj je za izvedbo
                  utemeljene teorije treba slediti določenemu nizu postopkov. Ti postopki niso
                  vezani le na kodiranje, ampak na celoten proces zbiranja podatkov.
                    Utemeljena teorija svoje posebnosti izkazuje predvsem v:

                     – postopku kodiranja;
                     – »memo« zapisih;
                     – teoretičnem izboru;
                     – teoretični nasičenosti in
                     – oblikovanju teorije.


                    Za Glaserja in Straussa (Glaser, 1978; Glaser in Strauss, 1967; Strauss, 1987)
                  utemeljena teorija predstavlja naslednje značilnosti:

                     – sočasna vpletenost v zbiranje in analizo podatkov;
                     – izdelava analitičnih kod in kategorij iz podatkov ter ne iz vnaprej dolo-
                       čenih logično izpeljanih predpostavk oz. kategorij;
                     – uporaba stalne primerjalne metode, ki vključuje primerjavo med vsako
                       stopnjo analize;
                     – napredovanje razvoja teorije med vsako stopnjo zbiranja in analize po-
                       datkov;
                     – »memo« zapisi za oblikovanje kategorij, določanje lastnosti kategori-
                       jam, opredelitev razmerij med kategorijami in prepoznavanje vrzeli;
                     – izbor udeležencev raziskave je namenjen izgradnji teorije in ne iskanju
                       reprezentativnosti statistične množice.

                    Prednost postopka utemeljene teorije je, da se lahko naučimo iskati vrzeli
                  v podatkih že v najzgodnejših fazah raziskovanja. Ko vrzeli v podatkih za-
                  znamo, poiščemo dodatne vire potrebnih podatkov in slednje zberemo nak-

                 ⁵ Zapojem vzorecraje uporabljamoizrazasodelujočialivključenivraziskavo,zapojem vzorčenje
                  pa izbor sodelujočih oz. izbor vključenih v raziskavo. Uporabo izraza izbor namesto vzorčenja
                  smo zasledili tudi pri Tini Štemberger (2020), ki tudi izpostavlja, da je ustrezneje uporabiti ta iz-
                  raz, da se izognemo morebitnemu povezovanju z vzorčenjem kot procesom izbire vrste vzorca,
                  ki lahko omogoča posploševanje.


                  52
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57