Page 204 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 204

Meta Furlan


                  Trije pristopi k razumevanju transformativnega učenja starejših
                  vjavnih odprtih prostorih
                  Ker želimo raziskati, kako poteka transformativno učenje starejših v javnih
                  odprtih prostorih, se v nadaljevanju naslonimo na tri pristope k razumevanju
                  transformativnega učenja starejših, ki analizirajo spremembe na (1) mikro, (2)
                  mezo in (3) makro ravni (Lange 2019), ter jih povežemo z učenjem v javnih
                  odprtih prostorih.

                     – Spremembe na mikro ravni so predvsem individualne in izhajajo iz teo-
                       rije transformativnega učenja Mezirowa. V ospredju je sprememba per-
                       spektive (zornega kota) – v dialogu z drugimi in skozi kritično samo-
                       refleksijo posameznik spozna, kako njegove osebne perspektive zožu-
                       jejo zaznavanje, omejujejo njegovo razumevanje sveta ter oblikujejo
                       čustvene odzive. Rezultat transformacije so odprtejše, vključevalnejše,
                       razločevalnejše in reflektivnejše perspektive. Ta pristop poudarja spre-
                       membo posameznika (intrapersonalne spremembe, spremembe zno-
                       traj posameznika): spremembo svetovnih nazorov, dojemanja samega
                       sebe, epistemologije in zmožnosti (Hoggan 2016), spremembe pa te-
                       meljijo na spoznavanju in kogniciji. Javni odprti prostori kot prostori,
                       kjer se starejši srečujejo, opazujejo, izmenjujejo ideje, mnenje in delu-
                       jejo, tako lahko spodbujajo in omogočajo spremembe na mikro ravni.
                       Ti prostori so prostori doživljanja različnih izkušenj. Starejši izkušajo ar-
                       hitekturo, umetnost in inštalacije, sodelujejo pri raznih dogodkih ter
                       opazujejo, izkušajo in doživljajo sam prostor, zato javni odprti prostori
                       predstavljajo priložnosti za kritično refleksijo in za dialog z drugimi,
                       skozi katere lahko starejši potrjujejo, preverjajo ali utrjujejo svoje refe-
                       renčne okvire. Lahko pa ti prostori predstavljajo tudi dezorientacijsko
                       dilemo (Mezirow 2000), ki se nanaša na nepričakovan dogodek, osebo
                       ali idejo, s čimer se začne transformativni proces. Kot poudarja Eliza-
                       beth Ellsworth (2005), se posameznik skozi te različne prostore, perfor-
                       manse, dogodke sreča s samim seboj, s svojim notranjim jazom, da bi
                       vstopil v odnos z drugimi in s svetom.
                     – Drugi pristop poudarja transpersonalne in organizacijske spremembe na
                       mezo ravni. Izhaja iz analitične globinske psihologije Carla Gustava
                       Junga in organizacijske transformativne teorije. Ta pristop v ospredje
                       postavlja temeljno spremembo v posameznikovi osebnosti, v smeri
                       večje celovitosti samega sebe. Če gre pri prvem pristopu bolj za spre-
                       membe kognitivnih struktur, pa so tu v ospredju celostne spremembe
                       osebnosti. Transformativni proces poteka v smeri samoraziskovanja in


                  204
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209