Page 206 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 206
Meta Furlan
ekonomskih, političnih, kulturnih in tehnoloških struktur v družbi, ki
prispevajo k neenakosti in zatiranju. Glede na nadgradnjo teorije trans-
formativnega učenja po Elizabeth A. Lange (2019) predpostavljamo, da
starejši skozi transformativno učenje reflektirajo politične, kulturne in
druge strukture v družbi ter razmišljajo in delujejo v smeri njihovih
sprememb, kar prinese osvoboditev tako na osebni kot tudi na druž-
beni ravni. Ta pristop spodbuja skupno poimenovanje besede, kot bi
poimenovali svet, saj ko govorimo svet, le-tega tudi ustvarjamo (Lange
2019, 7). Poimenovanje sveta in ozaveščanje potekata skozi prakso, ki
z združitvijo delovanja in refleksije prekinja že sprejete pomene, po-
stavlja vprašanja in starejšim omogoča, da ponovno preverijo (ter spo-
znajo) družbeno realnost (Lange2019).Javni odprti prostori so tudi pro-
stori konflikta in nesoglasja. V njih se zrcalijo družbene strukture, raz-
merja moči in hierarhije. Zato niso nevtralni, ampak se v njih vseskozi
bije bitka za moč in prevlado. V njih zato lahko poteka transformativno
učenje za družbene spremembe, saj starejšim omogoča mesto za refle-
ksijo družbenih struktur in za delovanje v smeri njihove spremembe. Še
več, javni odprti prostori so med drugim tudi prostori družbenih gibanj,
ki želijo opozoriti na ta nesoglasja in se upreti hegemonskim politikam
(Kump 2004; 2012). Zato je takšen prostor tudi prostor družbenih spre-
memb, kalilnica družbenega delovanja in refleksije.
Javni odprti prostori so pomemben del strukture mesta. Zvišujejo kako-
vost življenja v mestih, omogočajo srečevanje, delovanje in učenje. Vendar
pa je lahko tudi mesto samo vir transformativnega učenja. Raziskava (Leong
Kappel in Daley 2004) je pokazala, da mesto deluje kot večplastna mreža dez-
orientacijskih dilem, ki so medsebojno prepletene. Te odraslim predstavljajo
izziv pri transformativnem učenju, po drugi strani pa so lahko vir motivacije
in želje po spremembi. Dezorientacijske dileme pa tudi spodbujajo proces
kritičnega razmisleka in spremembo v strukturi pomenov. Raziskava je po-
kazala, kako pomembno je transformativno učenje pri spoprijemanju z ne-
predvidljivim potekom življenja. Ker se okolje in odnosi v mestih hitro spre-
minjajo, se morajo odrasli prilagoditi tem spremembam. Za mnoge odrasle
iz velikih mest je to velik izziv, javni odprti prostori pa tu lahko predstavljajo
pomembno podporno okolje transformativnemu učenju.
Metodologija
Empirični del prispevka temelji na kvalitativnem raziskovanju, ki je razisko-
valni proces, pri katerem si raziskovalec na podlagi pripovedi in opazovanja v
206