Page 47 - Politike človekovih pravic
P. 47

Zgodovinski razvoj človekovih pravic  1.4

              Med pomembne mislece tedanjega obdobja štejemo Svetega Avgušti-
            na (354–430), najpomembnejšega krščanskega misleca po svetem Pa-
            vlu. Avguštinovo osrednje delo z naslovom Božje mesto (De Civitate
            Dei) obravnava vprašanja krščanske teologije, narave boga ter odnosa
            med zemeljskim mestom (mestom človeka) in Božjim mestom, kjer
            Avguštin zagovarja prednost duhovnega pred posvetnim, saj je sta-
            nje človeštva na stalni preizkušnji, ob kateri je nujno potrebno božje
            posredovanje. Verjel je, da vsi ljudje rodimo z grehom in da je za od-
            rešenje nujno potrebna božja milost. Sveti Avguštin je klasično grško
            sholastično misel prilagodil krščanskemu nauku in ustvaril močan te-
            ološki sistem s trajnim vplivom, oblikoval je prakso biblične eksegeze
            in pomagal postaviti temelje velikemu delu srednjeveške ter sodobne
            krščanske misli. V filozofskem utemeljevanju krščanstva je začrtal nov
            način razumevanja človeške družbe, namenil velik poudarek duhovne-
            mu samospraševanju ter izkazoval pesimističen pogled na možnosti
            človeške pravičnosti v svetu politike (Gaus in D’Agostino, 2013).
              Kljub vplivu zgodnjega krščanstva na razvoj človekovih pravic in
            nadaljnji širitvi krščanstva je srednjeveška družba priznavala ter
            pravno utemeljevala izrazito politično (slojevsko) in s tem družbeno,
            ekonomsko pa tudi versko neenakost. Krščanska načela o osebnem
            dostojanstvu človeka v vsakodnevnem življenju niso pomenila svobo-
            de vesti oz. vere. Nasprotno, po razcepu krščanskih cerkva l. 1054 na
            vzhodno (pravoslavno) in zahodno, ki je priznavala primat papeža, so
            v katoliški cerkvi, ki je postala vodilna duhovna sila zahodnega sveta,
            prevladala avtoritarna pojmovanja. Cerkev je znotraj sebe vzpostavila
            monarhično-hierarhično ureditev in je zavračala zamisel o človekovih
            pravicah, češ da si človek prisvaja pravice, ki mu ne gredo. Katoliška
            (rimska) cerkev je vsiljevala primat papeža nad posvetnimi vladarji,
            sicer pa podpirala idejo, da je oblast vladarjev dana od boga. V sre-
            dnjeveški Evropi se je tako utrdilo načelo o enotnosti in edinosti kr-
            ščanstva, ki je pravice priznavalo le kristjanom, nad katerimi je imel
            vrhovno duhovno oblast papež. Pripadniki drugih ver so bili v svojih
            pravicah omejeni, lahko so jih tudi izgnali. Namesto da bi cerkev osta-
            la nevtralna do raznih novih idejnih in znanstvenih tokov ali izkoriš-
            čala njihova dognanja, je v 13. stoletju zapadla v dogmatizem (John-
            son, 1976).
              Tomaž Akvinski (1225–1274) je osrednji in največji sholastični mislec
            omenjenega časa. Akvinski je v političnih spisih z naslovom O vla-
            danju knezov (De Regimine Principum) in O kraljestvu (De Regno) ter


                                                            47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52